zondag 9 juni 2013

Avondvierdaagse Leidsche Rijn.

Afgelopen week, Liepen wij hier in Leidsche Rijn, de avondvierdaagse.
Het aantal deelnemers stijgt ieder jaar, dit jaar waren er bijna 2000 inschrijvingen!!


We hebben perfect weer gehad en ik vond het wel een mooie gelegenheid,
om jullie wat foto's van het Utrechtse stadsdeel Leidsche Rijn te laten zien.
Veel foto's maakte ik zelf, maar er zitten er ook een paar tussen van Echt mooij fotografie.

Ik liep met mijn oudste zoon en dochtertje mee met de school van mijn dochtertje.
Mijn middelste zoon had er geen zin in, ook prima.
De meeste ouders vinden het meelopen met hun kinderen hartstikke leuk,
zo kun je nog eens een keer wat langer met elkaar praten,
dan af en toe eens vluchtig op het schoolplein.
Ik las laatst dat er ook heel wat afgeflirt wordt, tijdens zo'n vierdaagse.
Ik moest wel lachen toen ik dat las, want dat is niet in mij opgekomen eigenlijk, haha ;-)

De 4 avonden startten iedere avond vanuit het Amaliapark, naast deze atletiekbaan.


De warming-up werd verzorgd door het team van sportschool Health Works Fitness.
Daar train ik ook, dit zijn mijn 2 sportjuffen...


De kinderen deden lekker mee met SH' BAM.
Zoya vond het geweldig en zo leuk om te zien al die blije gezichtjes!!

De eerste avond was heel indrukwekkend, vond ik zelf,
 want de route ging over het dakpark van de A2.





Een raar idee om daar te lopen terwijl het verkeer van de A2 onder je door raast.
Het autoverkeer over de nieuwe A2 rijdt ter hoogte van Leidsche Rijn,
door een tunnel van 1600 meter lang, waardoor de snelweg niet langer een Barriere vormt,
tussen de oude stad Utrecht en het nieuwe stadsdeel Leidsche Rijn.

Op een deel van de Leidsche Rijn tunnel komt een park genaamd het Willem-Alexanderpark.
Om in het park bomen en struiken te laten groeien is een speciale aanpak verreist,
omdat op het tunneldak, maar een beperkt gewicht is toegestaan.
De naam Willem Alexanderpark sluit mooi aan, bij de parken die we al hebben,
het Maximapark en het Amaliapark,
het Willem Alexanderpark kon niet uitblijven natuurlijk he ;-)

Je kunt nog lang niet spreken over een park,
 maar inmiddels is al wel een prachtige groenstrook te zien



In de verte de Douwe Egberts fabriek.


Impressie foto:


Zo moet het gaan worden.
Het verkeer rijdt al sinds enige tijd door de tunnel.
De hoge gebouwen links, staan er allemaal nog niet, de groenstrook dus al wel.

-Het park ligt 9 meter boven het maaiveld heeft een lengte van ca. 1 kilometer en is ca. 40 tot 80 meter                 breed.
-Door de hoge ligging, heb je zicht op de Dom, als het weer meezit.
-Oppervlakte park ca. 80.000 m2, dat zijn ongeveer 10 voetbalvelden.
-In de onderlaag is o.a. 50.000 m3 kleigrond verwerkt, dit zijn ruim 5.000 zandwagens vol.
-De grond komt uit de directe omgeving, namelijk uit de Hoge Weide. Deze nieuwe woonwijk wordt
tegen de westkant van de tunnel gebouwd.
-Kosten eerste fase 4,2 miljoen euro.


Hier moet het park komen, het duurt dus nog wel even voor het  af zal zijn.
Komend jaar wordt het verder ingericht.


Heel veel kinderen sabbelden aan zo´n citroentje of sinaasappeltje met pepermuntjes erop,
stevig bij elkaar gehouden door een katoenen zakdoek met een elastiekje erom.
Ik ken het niet van vroeger, maar tegenwoordig hoort het helemaal bij zo´n vierdaagse.
Goed tegen de dorst en energierijk, zeggen ze.
Volgens mij tandglazuurverwoestend!!! 
Mijn oudste wilde het ook eens proberen, ik op zoek gegaan naar van die zakdoeken,
want wie gebruikt die nog tegenwoordig??? Bah!!!
Kinderen vinden het erg lekker, zo´n citroentje!!



Project organisatie Leidsche Rijn is vanaf maart 2010 druk met de voorbereidingen
voor de aanleg van het nieuwe park Leeuwesteijn,
waar dit beeld, van de hand van kunstenaarsduo Berkman en Janssens,
op een betegelde betonnen bank is geplaatst.
Zelf vind ik dit een hele leuke foto van al die klimmende kindertjes.
Grappig om te zien dat ze er allemaal tegelijk naar toe renden, om te gaan klimmen.
Nog in voorbereiding zijn het leidsche Rijn Centrum en de woonwijken
Hoge Weide en Rijnvliet, later nog te volgen door
Leeuwesteijn Noord- en Zuid.


Rijnkennemerlaan.
Deze 4 kilometer parkachtige laan loopt kaarsrecht door Leidsche Rijn.
Het is een 20 meter brede laan en bestaat uit gras met aan weerszijden,
een eindeloze rij populieren, met daarnaast een fietspad met aanliggend wandelpad.

De Rijnkennemerlaan is het gevolg van 2 waterleidingbuizen van de waterleidingsmaatschappij,
die in de grond zijn gelegd in een 20 meter brede zone.
De Rijnkennemerlaan is het langste wielrij- en wandelpark van Nederland.


Wandelen over de Groenedijk.


Kijk daar is familie zwaan, ze zijn nog helemaal compleet!!


We lopen langs de school van mijn dochter: De Achtbaan.


Een lekker ijsje eten bij ons op het winkelcentrum.


De laatste avond van de Vierdaagse werden de wandelaars lekker opgewarmd
en enthousiast gemaakt door de aanstekelijke Braziliaanse ritmes
van Sambaband Oladom uit Utrecht.
Echt heel feestlijk klonk dat!!


Onze burgermeester Aleid Wolfsen was natuurlijk ook aanwezig.


En daar gaan we weer!!



Onderweg ook feestelijke muziek!!



Respect voor Juf Marly, die de kleintjes die moe werden bij de hand nam
en door haar aanstekelijke liedjes, de kinderen op slag hun vermoeidheid liet vergeten.
Ik denk dat marly nu schor is, want wat hebben we gezongen met z´n allen.
Dat hoort er ook bij natuurlijk!!

We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal....


En ja hoor, we hebben het gered!!
We lopen ons ererondje op de atletiekbaan in het Amaliapark,
waar man, schoonmoeder en middelste zoon ons op stonden te wachten.



Ik kreeg ook een prachtige medaille van mijn schoonmoeder!!

Hieronder een link naar een mooi filmpje van de 4-daagse
http://www.youtube.com/watch?v=pvtdY7_7-o4

created by www.echtmooij.nl

En zo kwam de avondvierdaagse weer ten einde.
Ik heb er best wel van genoten, heerlijk weer gehad.
Het was wel opschieten iedere avond, snel eten en de kinderen veel later naar bed dan anders.
Aankomende week weer een normale week, ook wel weer fijn.

Een fijne nieuwe week allemaal!!!

Liefs Monica

19 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat er steeds meer deelnemers aan de avondvierdaagse zijn, ik had de indruk dat de animo de laatste jaren steeds minder werd, alhoewel het afgelopen week ook erg druk was achter ons huis in het park, waar een avondvierdaagse liep vanuit een ander dorp. Het heeft toch een gezellige sfeer en jullie hebben een mooie medaille binnengehaald.

    Een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier is de avond vierdaagse ook al weer voorbij, we krijgen zo wel een goed beeld van de Leidshe Rijn.
    Het ziet er vooral lekker groen uit, mooie wijk.
    Fijn dat al de jonge zwaantjes nog in leven zijn.
    Super dat je dochter en zoon het uitgelopen hebben, en jij ook natuurlijk. TOP!!!!

    Fijne Zondag,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd leuk de avond vierdaagse. Het is wel een hele happening bij jullie met al die muziek erbij. Dat hebben we bij ons niet.
    Voor ons was het de laatste keer want onze jongste gaat volgend schooljaar naar het voortgezet onderwijs.
    Fijne zondag. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk Monica...en zo dichtbij...wat wonen we toch in een mooie omgeving he???...maar van dat park wist ik niet ...wel mooi hoor...maar wat een geld !!!.....liefs fijne zondag van mij...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk de avondvierdaagse en dat in zo, n mooie omgeving ,mooi park word dat zeg !
    Fijn dat het allemaal goed is verlopen en jullie troffen goed weer en dan is de sfeer helemaal top toch !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een feest wordt er bij jullie gemaakt van de avondvierdaagse, leuk om te zien. Dat motiveert natuurlijk wel :-) En met het zonnetje erbij is het helemaal top. En wat een project zeg, dat park. Gaat vast mooi worden.

    Fijne zondag!

    Groetjes, Cynthia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier is de avondvierdaagse ook al voorbij, en wat een gehaast toch weer elke avond he?)ik heb de 5 km gelopen met de twee jongste..het is bij ons ook een hele gezellige bedoening.
    Super, dat je kinderen het uitgelopen hebben..en het weer was natuurlijk ook heerlijk!
    Fijne (rustige) week verder hoor!
    Groet, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het ziet er gezellig uit zeg, de avondvierdaagse. Vroeger liepen onze kinderen mee, maar nu gaat de komende week mijn schoonmoeder mee in haar rolstoel met de verzorgers van de zorginstelling waar ze woont. Dus we gaan ook weer op pad om ze te supporteren onderweg en bloemen te geven op de laatste dag. Grappig hoe dat dan toch gaat.

    Gezellige zondag, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat hebben alle scholen het getroffen met de avondvierdaagse en wat heb je er een mooie post van gemaakt Monica.
    Leuk die medaille van je schoonmoeder.
    Wel verdiend.
    Fijne week.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie wandeltocht is dat geweest, en gelukkig hadden jullie prachtig weer.
    Maar bij dat citroentje lopen de rillingen over mijn rug. Dat krijg ik alleen al door de gedachte van dat stukje stof in de mond, brrr.

    Fijne week
    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een lebber-sinasappel noemen ze die dingen hier en jaren geleden liepen eigenlijk alleen de meisjes uit de klas van jongste met zo'n ding, de jongens voelden zich hier echt te stoer voor. Het is alweer 3 jaar geleden dat ik voor het laatst als klassemoeder mee liep, gezellig was het altijd wel maar flirten ... hier in dorpje-dorp ... nee dat heb ik in al die jaren nooit iets van meegekregen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het weer was wel bijzonder he? En wat ziet je dochter er trots uit zeg. Doet me wel weer aan vroeger denken. Zelf heb ik achter de rolstoel gelopen met ouderen en die waren ook zo trots. Ze vertelden aan de kinderen dat ze wel 5 rondjes hadden gelopen. (in de rolstoel) Hoe leuk is dat.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is het toch leuk om de avondvierdaagse met je kinderen te lopen. Mijn dochter zit inmiddels op de middelbare school dus voor mij geen avondvierdaagsen meer. Daar word je toch wel een beetje weemoedig van. Maar ach deze nieuwe fase brengt ook weer allemaal leuke dingen met zich mee. Leuk dat je ons foto's van Utrecht laat zien. Ze proberen er zo te zien een groene stad van te maken met al die grote parken. Leuk om te zien.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk om deze foto's te zien...zo herkenbaar allemaal.....in de verte nog Douwe Egberts.....fiets er af en toe wel eens.....
    Avond4daagse is hier verleden tijd...heb wel altijd met mijn kids meegelopen met het bekende citroentje met pepermunt om een zakdoek....en zoals de tandarts zei....een aanslag op het glazuur....tja zo zijn er wel meer dingen slecht ;-) Gewoon als ze naar bed gaan goed tandpoetsen....
    Dank je wel voor de foto's Monica van ook mijn stadje :-))....Hoewel ik vind dat ik nog steeds in een dorp woon ( Vleuten ) Haha ;-)
    Fijne week meis!
    Lieve groet,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig altijd he, die avondvierdaagse!!

    Je het er een mooie impressie van gemaakt!

    Fijne week met waarschijnlijk een wat rustiger avondtempo..;-))

    Lieve groet
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is het een gezellig evenement altijd de avondvierdaagse. En je hebt ons een prachtig overzicht van jullie woonstreek laten zien. Gewoon even meegewandeld.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ken het park in aanleg al een beetje. Dochter woont in Utrecht.
    Leuk, die vierdaagse. Hoeveel kilometer loop je dan per avond?
    Goed van jou en je kids om te lopen, zeker met dat heerlijke weer!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beste Monica,

    Wil je volgende keer even toestemming vragen om mijn foto's te gebruiken?

    Mvg

    Arnaud Mooij
    Echt Mooij fotografie
    www.echtmooij.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beste Arnaud,

    Alsnog bedankt voor je toestemming ;-)
    Heel erg mooi, het filmpje, ik heb m in de post geplaatst (met toestemming haha)

    Groet,

    Monica

    BeantwoordenVerwijderen