dinsdag 8 april 2014

Tafeltje afbijten



Het begon allemaal met een grote geglazuurde pot,
die ik vorige week bij de kringloopwinkel vond voor maar 7,50.
Een prachtig exemplaar, waar ik heel blij mee ben.


Ik heb m hier even naast mijn kruiklamp gezet,
om te laten zien hoe groot ie is.
Deze foto heeft een paar dagen geleden ook op mijn facebookpagina gestaan,
velen dachten dat ik m zou gaan bewerken.
Hoe langer ik ernaar keek, hoe mooier ik m begon te vinden eigenlijk.
Ik besloot dus om de pot of vaas (hoe je m wilt noemen)
in z'n originele staat te laten.
Er is niks mis met bruin hoor!

Toen kwam het volgende... waar ga ik m dan neerzetten?
Ik heb nog even aan de tuin gedacht,
maar dat is eigenlijk zonde.
Toen dacht ik aan het tafeltje die hier bovenaan de trap staat.
Daar stond een andere vaas, ik vond dat die wel naar de tuin kon.
Dan zou mijn nieuwe aanwinst daarvoor in de plaats komen.


Mwah... niet echt mooi hè?
Dat komt omdat dat tafeltje wit is, bedacht ik.
Jaren geleden kocht ik dit tafeltje in mooi donker hout.
In die tijd verfde ik alles wit, dus het tafeltje werd ook wit.
Ik vind het tafeltje nog steeds superleuk, 
maar dat wit al heel lang niet meer.
Omdat het tafeltje boven staat, liet ik het maar zo.
Het liefst zou ik m gewoon weer in kaal hout willen zien.
Afbijten is altijd een flinke klus en je weet vaak niet
wat je tegen gaat komen.
Ik besloot toch om me eraan te wagen.

Voorheen gebruikte ik altijd afbijt van Alabastine,
die gel in dat blik met plofdeksel (levensgevaarlijk), 
maar werkte altijd super.
Ik denk dat die uit de handel is genomen, ik zie die nergens meer.
Tegenwoordig zit het als pasta in een plastic pot
met schroefdeksel.
Ik had nog een beetje in de kast staan en smeerde dat erop.


Na een tijdje inwerken afkrabben met een verfkrabber 
en een staalborstel voor moeilijk bereikbare plekken.
Meestal heeft een meubelstuk een tweede laag afbijt nodig.
Ik dacht toen, ik ga toch eens een ander merk proberen.


Ik koos voor het eigen merk van de bouwmarkt.
Ooh wat fijn toen ik thuis zag dat de inhoud van die fles
de sterk geurende gel is,
die ik in het verleden altijd gewend ben geweest.
Na het opbrengen met een platte kwast,
deed dit produkt zijn werk zeer goed.


Hier kun je zien dat de resten oude verf al gaan bladderen.
Met een verfkrabber haal je het er zo af.
De staalborstel weer voor de moeilijke kieren en groefjes.
Ook de poten krab ik altijd kaal met een staalborstel.
Het boven- en onderblad ging wat moeilijker,
daar zat nog een keiharde verflaag onder,
dus die moest ik nog een keer behandelen met afbijt.


Na het afbijten dient het meubelstuk heel goed schoongespoeld 
te worden met veel water.
Daarna heb ik het tafeltje helemaal goed ontvet met 
Schilderschoon verfreiniger (Alabastine).
Dit produkt heb ik altijd in huis, het is de ideale ontvetter.
Hier is het aangelengd met water.
Met een borstel en schuurspons maakte ik het tafeltje grondig schoon.

Heb je een meubelstuk waar een waslaag op zit,
(dat kun je controleren door er met je nagel over te gaan
en te kijken of er was achter blijft onder je nagel)
dan breng je de verfreiniger puur aan en 
schrob je het meubelstuk helemaal goed schoon.
Als je het produkt puur gebruikt, dan dient het meubelstuk
goed nagespoeld te worden met water,
de oude waslagen gaan er echt heel goed mee af.
Is het aangelengd met water (de mengverhouding staat op de fles)
dan hoeft dat niet.


Nou, is ie kaal of is ie kaal??
Bijna opgedroogd.
Opeens is het een grenen tafeltje geworden,
ik kocht m destijds in heel donker hout.
Dat is dan toch een verflaag geweest.
Het bovenblad is echt zo goed als kaal,
op het onderblad zit nog een plakaat keiharde verf, 
ik had echt geen zin meer.
Daar ligt straks toch die grote gevelsteen weer op
en dan zie je dat niet meer ;-)


Om het hout weer een tintje donkerder te krijgen,
deed ik er een laag loogbeits oude eik op (Esatto)
























Daarna heb ik een trucje toegepast wat ik van Carla (van Esatto) heb geleerd.
Dit trucje heb ik ook toegepast op het biedermeiertafeltje 
die op Zoya's kamer staat.
Dat tafeltje was van dat glanzende hout
en heb ik ook kaal gemaakt.
Ik was toevallig een keer weer eens bij Esatto en liet Carla
een foto zien van dat tafeltje en legde haar uit hoe ik m het liefst zou zien.
Dof, verweerd oud hout.
Ze gaf me een klein flesje kalkverf mee black truffle.
Superhandig die Bottled by flesjes
voor dit soort kleine projectjes.
Ze zei dat ik daar een colorwash mee moest maken
en dan opbrengen met een sponsje.
Dus een klein beetje verf met veel water.
Het is wel de bedoeling dat je het hout nog blijft zien.
Een colorwash trekt in het hout.
Het gaat supersnel met een sponsje,
doordat ik met een staalborstel over het hout ben gegaan
(altijd in de richting van de houtnerven)
Zijn de groeven dieper geworden, daar trekt de wash heel mooi in.


Af en toe zijn er nog stukjes oude verf zichtbaar, maar dat vind ik niet erg.


Ooh ja de spiegel was ook nog wit,
dus die moest er ook aan geloven.
Hier komt kalkverf op, in dit geval Graphite van Carte Colori.
Hier ben ik bezig met de kalkverfprimer Corifondo.
Nu kan ik ook meteen antwoord geven op een vraag
uit mijn vorige post.
Er werd een paar keer gevraagd of kalkverf wel blijft zitten
op stopcontacten en lichtschakelaars.
Ja hoor, heel goed zelfs,
maar gebruik alsjeblieft ALTIJD een kalkverfprimer.
Kalkverf heeft een ademende hechtlaag nodig,
doe je dit niet dan krijg je spijt, je stoot het er dan zo af.
De schakelaars zijn wel gevoelig voor vlekken,
maar dat is altijd met kalkverf.

Dus ook op kasten en andere kleinmeubelen,
die je wilt gaan verven met kalkverf,
altijd goed ontvetten, eventueel schuren en dan een kalkverfprimer gebruiken.
Bij Carte Colori heet dat Corifondo,
ik weet niet hoe andere kalkverfmerken de primer noemen.
Na het aanbrengen moet het minimaal 24 uur drogen,
daarna kan de kalkverf erop.

Het tafeltje die ik heb behandeld met heel sterk verdunde kalkverf,
hoef je natuurlijk niet te primeren.
Het hout moet immers zichtbaar blijven en de wash trekt er helemaal in.



En zo is het geworden, ik vind het helemaal leuk!
De berenklauwen stonden al in die andere vaas.
Ze zijn nog steeds mooi, dus heb ik ze overgezet in deze.
De gevelsteen ligt er ook weer,
dus je ziet niks meer van die plakaat oude verf.





Mooie vaas is het toch? Wat een geluk dat ik die weer vond!


De mooie oude gevelsteen die ik vorig jaar bij
Vroeger&Toen heb gekocht, ik vind het nog steeds een gaaf ding!


In werkelijkheid is het tafeltje wel donkerder dan op deze foto.


En zo kreeg ik weer een ander hoekje.
Wat zo'n kringloopvaas toch weer teweeg kan brengen hè?

Een fijne week!
Ik ga deze week aan het trappengat beginnen, ik heb er weer zin in!!

Liefs Monica

78 opmerkingen:

  1. Heerlijk..
    die pot moest eens weten wat hij teweeg bracht:)
    Maar een mens moet toch wat te doen hebben, je zou je vervelen ..haha..
    Het resultaat is weer eens geweldig!

    En ik dacht gelijk weer aan mijn trap die ik verleden jaar tree voor tree met afbijt heb bewerkt..vreselijk!

    Fijne week en succes met je trapgat ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En het begon allemaal met een pot hi hi....super mooi geworden je tafeltje. Ik maak mijn tafels altijd vergrijst door er een laagje verdunde kalk/krijtverf op te doen. Ligt er maar net aan wat ik in huis heb. Het gaat ook prima met krijtverf. Meestal werk ik met grijs, maar zwart word ook heel mooi zie ik..
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Euhhh ik bedoel, het begon allemaal met de pot :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Monica, wat mooi is je tafeltje geworden….prachtig …persoonlijk zie ik meubelen
    liever zo dan geverfd…maar over smaken en kleuren valt niet te discussiëren hé :-)
    ook de pot is supermooi….groot gelijk dat je em zo laat super mooi is ie……is vond ook
    zoiets enkele weken geleden in de kringwinkel, wel vééél kleiner maar ook héél mooi om
    zo te laten ….voor het prijsje kon ik em echt niet laten staan …net geen 5euro….
    geniet van je prachtig nieuwe hoekje
    fijne week nog
    liefs kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij blijft ook altijd bezig hé?
    Het ziet er weer ontzettend mooi uit, had ook niet anders van jou verwacht :-)

    Fijne dag
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, Monica... Ik ben jaloers op het feit hoe jij dat toch allemaal zelf kunt.
    Ik heb helaas daar toch altijd hulp voor nodig met mijn handen, en als je het zelf doet heb je er toch veel meer plezier van.
    En dat tafeltje is super super mooi geworden.
    Ik heb hier ook nog een tafeltje binnen staan, en ik zal Jan eens heel lief aankijken.

    Fijne dag
    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een werk, daar heb ik meestal geen geduld voor. Maar het is weer SUPER!!!! MOOI !!!! geworden. Wel een goede tip van dat afbijt. Wil graag nog eens 2 oude school stoeltjes opknappen die hier al jaren staan.
    Groetjes Silvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je tafel is prachtig geworden. Leuk om te zien welke stappen je allemaal moet nemen om tot dit resultaat te komen. Het is even werk, maar dan heb je ook wat. Handig dat ie gel van de G.amma zo goed werkt, scheelt toch veel tijd.
    Leuk ook dat jij het net andersom doet: iedereen koopt een pot om een lege plek op te leuken, jij koopt de pot en past de omgeving daarop aan. Kijk, dáár genieten wij dus van!!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jee wat ziet je tafeltje er weer mooi uit, ik heb laatst ook een rond wijntafeltje kaal geschuurd en daarna behandeld met "Oude Eik" maar ik vind het nog niet helemaal naar wens dus kan ik ook proberen zo'n laagje verdunde kalkverf. De vaas is weer een mooie vondst.....het is weer een mooi sfeer hoekje geworden. Leuk weer deze tips!
    Veel plezier ervan, groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed idee om je pot zo te laten. Vanwege het model dachten we natuurlijk allemaal dat er een Monica-behandeling aan kwam, maar je hebt helemaal gelijk: niks mis met bruin!
    Mooi gelukt dat tafeltje zeg. Ik ben jaloers op alle leuke plekjes die jij in huis hebt om te decoreren. En dat doe je ook zo leuk! Ik ben er echt verbaasd over dat je berenklauwen nog zo mooi zijn, hier werden ze met de week lelijker! Maar er komt weer een nieuw seizoen aan, toch?
    Veel plezier met je nieuwe hoekje!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Brr. afbijt, ik vind het vreselijk spul. Al eens in de ogen gehad ook door zo'n plofdeksel. Maar ja, het werkt en daar gaat het om, want het resultaat is weer supermooi geworden! De pot is prachtig zo in het origineel.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik moet toch even lachen om je laatste zin. 'wat zo'n kringloop vaas niet allemaal teweeg brengt'...hahaa En ik moet eerlijk zeggen, ik vind het nu een veel mooier geheel.
    Leuk hoe je ons laat zien hoe je dit in stappen hebt gedaan. Kunnen we nog iets van leren!
    Schilderen is niet helemaal mijn ding, ik hou het bij kransen maken ;-) Al moet ik wel eerlijk bekennen, ik ben nu met een buitentafel bezig. Dus ik duik zo onze garage nog even in...

    Fijne dag
    Liefs
    Patricia



    BeantwoordenVerwijderen
  13. Eerst dacht ik jammer dat ze hem niet gaat bewerken, maar als ik dan nu het gehele plaatje zie snap ik je helemaal. Hij staat heel erg mooi !! Gezellig hoekje geworden
    Fijne dag nog,
    Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zeker mooi geworden dat tafeltje, en de pot inderdaad niets aan doen, staat super mooi!
    Fijne dag.

    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, wat een super uitleg! De pot is prachtig en hij staat mooi op het tafeltje. Wat een mooie verandering.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Monica............................prachtig !!!!!
    En die pot...jij bofkont ;-) die is echt wel gaaf, je zult zien over een poosje moet alles weer bruin want ja..er moet toch iets te doen blijven op woongebied hé ;-)))
    Wanneer kom je deze kant eens op ?? kun je bij mij ook nog wel het één en ander doen hoor.

    Fijne dag meis

    Groetjes

    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ziet er weer super uit zeg kan je heerlijk genieten hier van he je koop 1 ding en je veranderd je halve huis hahhahaha .... prachtig dat carla je al die kneepjes leert altijd handig heb jaren geleden cursus verftechnieken gevolgd zodat ik die kon gebruiken toen ik nog workshops gaf en zo mijn ervaringen kon delen met de cursisten .op houten hoedendoezen kleinmeubelen ed ...iets wat je nooit vergeet en altijd makelijk is .... Jij gebruik dan hun produkten die ik super vind van kleur .. ik meng vaak mijn eigen kleuren al zijn vele meubels bij ons gewoon blank van hout omdat ik dat rustige vind en bent gek op natuurlijke kleuren...En die vaas/ pot hoe je hem ook noemt prachtig lekker zo laten jo vind het zo mooi staan hij knalt er zo mooi uit tussen al dat grijs .....Hier in Friesland kan je dit nog wel vinden in bruin haal hier vaak bruine grespotten weg... komt ook omdat vele de grijze willen en die laten staan ,al denk ik dat het nu om gaat keren en iedereen weer naar het bruine gaat ... ga lekker genieten van je prachtige aankopen ik heb genoten van je mooie sfeerplaatjes .... fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat ben je toch weer lekker bezig geweest , je koopt een pot en het brengt je gelijk weer op ideeën, het is je goed gelukt Monica !
    Echt heel gaaf geniet ervan succes met je verdere klus !
    Liefs ida

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een werk weer. Heb daar zo'n hekel aan aan schuren en kaalhalen, vind verven veeeeel leuker, maar ja, soms moet het gebeuren hè, dan zit dat in je hoofd. En als er eenmaal iets in ons koppie zit.... Je hebt echt eer van je werk, het is prachtig geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Monica. Als ik eerlijk ben, kan ik maar moeilijk kiezen wat ik mooier vind. Het plaatje met het tafeltje wit of het bewerkte tafeltje. Beide vind ik eigenlijk wel mooi. Het witte tafeltje gaf toch ook wel een mooi contrast. Maar ik ben nu eenmaal een type dat meer neigt naar licht. Wit/'oudwit'/lichte pasteltinten blijf ik gewoon mooi vinden, fris, licht Frans, landelijk. Maar ik heb ongelofelijk bewondering voor jouw energie en durf. Je pakt echt alles aan en deinst nergens voor terug.
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik lees graag je blog.
    Mooi om te zien hoe het tafeltje is geworden.
    Ik ben momenteel bezig met een kastje, alle verf eraf.
    Heerlijk om iets te veranderen in huis na een nieuwe aankoop.
    Fijne week,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat was weer een klusje denk ik, met dat afkrabben enzo. Maar het resultaat is er ook weer naar. Ik vond ook dat de vaas te hard overkwam op het witte tafeltje.Wat kun je dan blij worden van zo'n aankoop waar je spontaan tegen aan loopt toch! Bedankt voor de tip over de kalkverf op de lichtschakelaars! Fijne dag, liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel mooi geworden.
    Wij hebben ooit onze eethoektafel met afbijt moeten doen.
    Wart een werk.
    Petje af ik doe het niet meer ben helemaal genezen.
    Maar mooie pot heb je gekocht.
    Mooi plaatje zo bij elkaar.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh Monica, wat een pot teweegbrengt. Ik vind het wel mooi dat je hem hebt gelaten zo als hij is. Zelf ben ik nog wel een beetje van wat puur is moet puur blijven. En dan vind je het mooi of niet. Ik vind dit echt een mooie pot.
    Leuk dat je er helemaal een vernieuwd hoekje voor hebt gemaakt. Het was wel een werk, zeg!
    Het staat mooi!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat weer een creativiteit Monica! Ik word al moe als ik je lees! Haha. Waar haal je de energie vandaan, maar......je hebt wel eer van je werk. Het is prachtig geworden! Heb ook direct opgeschreven hoe en wat en met wat je alles hebt gedaan, wie weet wil ik ook nog eens iets er mee doen. Moeten nodig aan de gang met de salontafel (chique woord trouwens)
    O, ja...by the way....de pot (daar ging het in eerste instantie toch om) is mooi, goed dat je er niks mee hebt gedaan. En al dat grijs raken we ook weer op uitgekeken toch?

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een prachtig tafeltje is het geworden zeg!
    Wat een verschil, echt zó véél mooier :)
    Ik heb die strijd met afbijtpasta ook al eens geleverd op mijn buffetkast, maar ik vond het echt troep...dikke brei die overal in alle hoekjes ging zitten...ik kreeg toen de tip om gootsteenontstopper (!) te gebruiken en dat werkte fantastisch.
    Maar vooral die laatste laag colourwash maakt het echt af hoor.
    Het is echt compleet zo met je spiegel.

    Geniet van het resultaat ;)
    Lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zo leuk dat je altijd van die lekker, lange posten maakt, super om te lezen! Je tafeltje is echt heel mooi geworden en je spiegel niet te vergeten! Hier ga je van genieten hoor.

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wauw wat is dat tafeltje mooi geworden zeg!!! Onwijs! Wit vond ik niet eens raar, maar dit is geweldig. En ja je pot staat hier veel mooier op.
    En...ik ben jaloers op je gevelsteen ;) Wat is dat een gaaf ding zeg. Wist niet dat dat zo heet. Binnenkort krijgen we een nieuw toilet en het lijkt me erg mooi om zoiets op het toilet boven het spoelreservoir te leggen als tegenhanger... Maar ja...vind maar eens zoiets he..
    Wat zal jij genieten van je kastje en pot zeg als je naar boven loopt. Eer van je werk.
    Liefs,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zo weer een klus geklaard Monica. Het lijkt wel een gezellig boek. Het begint met de pot. Maar dan ook wel een geweldige pot. Je hebt gelijk dat toen het tafeltje wit was het niet zo mooi combineerde. Dit staat weer geweldig. En gelijk de spiegel ook aangepakt. Het is helemaal super geworden. En wat een klus weer. Maar wel met een groots resultaat.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat ben je toch handig met al die verftechnieken! Petje af hoor, ik vind het tafeltje super geworden!
    Ook een mooie kringloop vondst! Waar dat al niet toe kan leiden! Geweldig hoor!
    Is een mooi hoekje geworden. Die spiegel is ook mooi geworden!
    Ik wens je een fijne week verder!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wow het begint met een kruik en eindigt met een tafel plus spiegel!
    Een kruik kan dus leiden tot een Total make over, bij ons zouden ze zeggen " dat is wel vré wijs ze" ( dat wilt zeggen dat het super tof is dat jij dat allemaal kunt!)
    Groetjes Jilly

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ziet er weer geweldig uit Monica, echt heb je top gedaan ik heb nu ook afbijt gehaald bij de acction, moet het nog uitproberen en de ontvetter die ik gebruik is van Marc ruikt echt heerlijk naar dennengeur, kan ik je echt aanraden, die haal je bij de gamma. Ik kan niet zonder.
    Ik ben vandaag naar de vaste wal geweest en een paar kringloop winkels afgezocht, niks maar dan ook niks leuks gevonden, :-( .
    Hier is alles nog wit en soms twijfel ik nog haha, die fase ben jij voorbij en het is prachtig
    Groetjes Nicole x

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wauw Monica, wat super mooi zijn je tafeltje en pot geworden. Wat is dat tafeltje opgeknapt, vind hem zo veel mooier. Wat kun je daar dan weer van genieten, toch? En die takken passen helemaal bij de pot... Nog een hele fijne week.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat is dit weer een heerlijke post en ook ik vraag mij af waar jij al die energie toch vandaan haalt! Net klaar met de trap en nu al weer een prachtig tafeltje tevoorschijn getoverd. Ik vind hem helemaal super, het is een heel mooi hoekje geworden Monica!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dat tafeltje is mooi geworden...veel mooier zo...
    Super Gaaf Monica.
    Fijne Week nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Monica

    Ik heb weer met heel veel plezier je post gelezen!
    Het resultaat is prachtig geworden!
    Ik heb vorige week zelf ook een tafel met afbijtmiddel behandeld en deze heb ik gewoon bij de Action gekocht kost maar 3,99 en werkt heel erg goed!

    Nog een hele fijne week
    Liefs Vittoria

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Oh geweldig zeg....veel werk maar groots resultaat! Ziet er toch weer mooier uit zo je hoekje en ik vond het al mooi.....
    En je vaas......ben er jaloers op.....wat een knaller, echt super mooi!

    Fijne avond

    LIefs

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Super geworden.
    Je vaas/pot is ook erg mooi...helaas zulke leuke vondsten doe ik nooit bij onze kringloop...haha!
    Succes verder met het trappengat.

    Liefs,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Dat tafeltje is echt helemaal geweldig geworden zeg.
    En wat leuk dat je precies uitlegt hoe je dat gedaan hebt.
    Ik denk dat je weer veel mensen geinspireerd hebt met dit project.
    En je vaas vond ik eigenlijk niet zo mooi. Maar op dat tafeltje is ie toch weer leuk.
    Grappig wat de omgeving kan doen voor een voorwerp he.

    Lieve groetjes,
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Monica !!! dat tafeltje is echt geweldig !!!...wat mooi geworden zeg !!! superrrrr...wat een werk weer......goed gedaan hoor liefs Ria...!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. het tafeltje is super geworden en je brengt me op t slechte pad :)) ik nl ook een oud tafeltje, donker gekocht en wit geklodderd. Van de week die verfafbijt halen en ermee aan de slag
    Fijne week verder
    grtzz Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hallo Monica....nou ik denk niet dat jij het bij mij in huis leuk zult vinden....alles wit....haha...maar ieder zijn eigen smaak.....ik vond de prachtige vaas zelfs mooi staan op het witte tafeltje...maar ook de metamorfose is super geworden...geniet maar van je nieuwe aanwinst...lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Mooi geworden! Ik heb ook nog een oud grenen tafeltje, geen zin om mee aan de slag te staan, dus heb hem buiten neergezet. Hoop dat

    BeantwoordenVerwijderen
  44. hij door regen en vocht een verweerde look krijgt ....

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hoi Monica,
    Jeetje wat is dat mooi geworden, dat tafeltje! En wat heerlijk dat je met zoveel foto's erbij, een complete werkbeschrijving geeft. Zo is het heel duidelijk hoe je dit gedaan hebt. Zelf heb ik ook een paar oude kleine meubelstukken behandeld, twee heel oude eiken spiegellijsten en een klein tafeltje dat nog van de opa van mijn moeder is geweest. Ik verwijderde de was en laklagen met een oplosmiddels dat ik via www in Belgie kocht; Solarine? Dit is een afbeit in poedervorm. Dit meng je door een dikke maizena-pap en dan smeer je het flink op het meubel. Enige tijd laten intrekken en dan met water heel grondig spoelen. Daarna spoot ik de meubeltjes een flink aantal keer in met bleekwater. Telkens tussendoor goed laten drogen. Dit herhaalde ik tot ik de juiste vergrijsde look van het eikenhout gekregen had... Op deze manier deed ik ook een oud nachtkastje, zo eentje met marmeren blad, en dat staat nu mooi te zijn in onze woonkamer, met de voorraad wijn er in... Zo leuk om meubeltjes op te knappen...
    Monica, ik wens je een heerlijke dag, de zon schijnt hier......
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Prachtig mooi geworden Monica! Het kost even wat tijd en energie, maar dan heb je ook wat!
    Je pot is prachtig!
    Liefs Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Door je gezellige schrijfstijl moet je gewoon doorlezen, meestal scroll ik snel door je posten waarna ik ze in alle rust doorlees. Heerlijk om zo bezig te zijn en uiteindelijk weer een prachtig resultaat te hebben! Staat super!

    Groetjes Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wat ben je toch altijd weer lekker druk bezig! Die pot... Ja groot gelijk geef ik je, die is te mooi om te bewerken! Bovendien kan dat altijd nog in een later stadium maar hij oogt nog zo gaaf, dat zou eigenlijk zonde zijn. En een beetje kleur in het interieur geeft juist net wat meer karakter, vind ik.

    Je kastje is veel mooier geworden zo. Als je het gaat verven haal je eigenlijk die mooie houtstructuur weg, daar zie je dan niks meer van. Zo zit ik eraan te denken om onze brocante klepbank te bewerken met afbijtmiddel maar zie nog een beetje op tegen het werk dus dat komt nog wel haha.

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Het tafeltje is echt heel erg mooi geworden. Heerlijk om zo aan het knutselen te zijn in je huis. Maar wat een klus is het altijd. De pot/vaas die je hebt gevonden is ook echt prachtig, wat een vondst zeg.

    groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Heel mooi Monica, zo is het weer een stoer tafeltje.

    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Héél leuk gedaan !!! Ik heb zo mijn tafels ook van kleur gekregen ik heb er dan nog wel een paste wax over gezet omdat ik een beetje bang was voor vlekken !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Je bent druk meis ;-)
    Heb net even je vorige post van de hal gelezen en ziet er super uit.....
    Je tafeltje is nu ook lekker stoer geworden....
    Fijne dag en liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Een flinke klus, maar hij was het wel waard. Wat is het allemaal mooi geworden zeg! Wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Het resultaat mag er zijn! Fijn dat je alle stappen erop hebt gezet!
    Super handig voor de volgende keer als ik iets ga ontbeitsen! Vind het altijd een lastige klus.
    Bisou,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Jeetje Monica , wat ben je toch creatief en volgens mij ook altijd energiek genoeg om
    dit soort dingen te doen . Altijd leuk om hier te kijken en te lezen.

    Fijn weekend alvast , groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Wat een werk!! Maar wat is het mooi geworden weer! Ik hou ook zo van dat soort potten zo lekker middeleeuws!
    Lieve groet
    Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Monica, dank voor je reactie, enkele maanden geleden kon ik hier in Noord-Frankrijk
    ook een rood Villeroy&Boch servies op de kop tikken voor een mooie prijs(als je bekijkt
    hoeveel delen het telt) de Burgenland, is een prachtig servies, ik geniet 's morgens van
    een héérlijke koffie uit een mooi bedrukt engels kopje….en 's middags bij bezoek vinden ze
    zo leuk het gebakje op een engels bordje, eerlijk…eten uit zo'n druk bord vind ik minder
    maar door de modeverschijnselen in servies-land eten we nu allemaal uit een wit bord..
    en dan nog liefst een vierkant …haha…..maar vroeger aten we ook uit bedrukte borden en
    spraken we er niet over …. ja hé….. ik blijf nog eventjes losse spullen verzamelen heb al
    veel leuke spullen op mp gevonden…in Belgie is niet zoveel te vinden …:-(
    héél fijn weekend
    liefs kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Wat een klus zeg, maar het is wel prachtig geworden!

    Ik heb net je blog ontdekt, en wat heb ik genoten. Ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Achterstand in blogjes lezen, sorry! Je tafeltje is lekker opgeknapt. Ik moet niet teveel blijven kijken anders wil ik al dat witte meubelgedoe hier ook aanpakken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Goedemorgen Monica,
    Ik werd door een vriendin geattendeerd op je blog, allereerst mijn complimenten voor je schrijven,de uitleg en de foto's!
    Super mooi en begrijpelijk.
    En je laatste post is zoooo herkenbaar! Koop je een spotgoedkope kruik...
    Maar wel enige aanpassingen gewenst!
    Hilarisch, overkomt mij ook nog weleens!
    Krijg ik een ingeving hoe het moet worden, meestal midden in de nacht (Iets wat mannen volgens mij nooit zullen begrijpen) dan opstaan en aan de slag!
    hahaha!
    Ik blijf je zeker volgen, voeg je toe op mijn lijst met inspirerende bloggers. (Ben nog niet zolang geleden weer gestart met Blogger)

    Dank je voor het delen!
    Een creatieve en fijne dag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Monica, ik zag in je vorige post dat je bij de kringwinkel ook een leuke tinnen theepot vond,
    wel gisteren op de rommelmarkt stond een prachtig stel, theekan,suikerpot&melkkan,ik had
    al metéén door dat de 2 heren daar niet met "rommel"stonden…haha….ik vroeg naar de prijs
    hij zei metéén met wat het "getekend"was ….waarde 125euro maar voor 65euro mocht ik het
    meenemen….prachtig geribbelde tin…maar toch laten staan…vond best duur…moet ik in de kringwinkel beter uitkijken…
    Fijne week nog
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Hoi Monica, ik heb zitten smullen van je blogpost. Alles duidelijk uitgelegd en gefotografeerd, práchtig net als het eindresultaat....wat is dit mooi geworden, súper. Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Wow! Super mooi zeg! De bruine vaas en het tafeltje kijken nu wel voor elkaar gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. ik vind het allemaal prachtig. Toch ben ik nog niet helemaal weg met een bruine pot...niet dat er iets mis is met bruin, maar... ik kom net uit mijn witte periode en dan is dat oudbollig bruin nog een beetje veel voor mij... maar hij staat prachtig. Ik vind het leuk om te lezen dat je ook ooit alles wit schilderde. Kon je toen voorstellen dat je wit nog eens zat zou raken. Ik kan het nog niet geloven dat wit me neus uit komt... hihi niet letterlijk. Ik heb net een oude Indische weeftafel gekocht. Echt voor een prikkie Hij dient als salon tafel. Het hout is helemaal mooi oud en verweerd en hij is supergaaf. Er staat een mooie oude kruik pot van chesterfiel op.
    liefs sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Wouw wat heb je het tafeltje mooi bewerkt! Ontzettend leuk dat je het met ons wilt delen. Zelf ben ik met mijn meubeltjes ook van alles aan het proberen met beitsen, wassen en eigengemaakte washes. Maar het blijft leuk om zo ook nog ideeën op te doen.
    Ennuh ... ik vind de bruine pot super leuk staan! Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Ha sido un placer visitar tu bloc, te invito a visitar el mío, i el nuevo post sobre la Pascua y sus dulces que te encantaran.
    Espero que nos volvamos a ver y si no eres seguidora me encantaría que lo fueras, te espero en mi bloc elracodeldetall.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Allereerste mijn complimenten voor je fantastische blog!
    Ik heb een vermelding/verwijzing naar je gemaakt via mijn "Favorite blog of the week"

    Ik wens je een fijne dag!
    Groetjes,
    Maria
    Http://www.marialamontagne.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Behoorlijk veel werk, maar het resultaat mag er wezen, schitterend!
    Heb even een kijkje genomen in je fotoalbum, mijn complimenten hoor Monica, het ziet er allemaal zo mooi uit.
    Vrijdag wordt hier een grenen eettafel gebracht waar ik de onderkant ga schilderen en de bovenkant een oude houten look wil geven. Dank je voor je tip van de loogbeits hier ga ik zeker mee aan de slag.
    Op het bovenblad zit een laag lak, denk dat ik hier ook een afbijt voor moet gebruiken, mocht jij wat beters weten hoor ik het graag van je.

    Fijne en zonnige dagen en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Hallo Monica een kort vraagje weet jij als je afbijt gebruikt, moet je dan erg oppassen voor de grepen e.d. bijv. bij een buikkastje?? Groet'n Monica, vrouwe Papenborg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij een buikkastje zijn ze meestal van koper, dat moet niet uitmaken.
      Je kunt ze anders voor de zekerheid eraf halen.

      Verwijderen
  71. Hoi..
    Mooi hoor!

    Vraag je..waar dient chloor voor?? Om het oud en verweerd te laten lijken??

    Groet Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen chloor gebruikt op het tafeltje Sandra, Chloor maakt het in ieder geval niet oud en verweerd, het zal het hout hoogstens wat opbleken.

      Groet,
      Monica

      Verwijderen
  72. Hoi Monica,

    Geweldig hier jou Blogs.. dat als eerste. Nee, ik las hier ergens dat er chloor gebruikt wordt?? vandaar mijn vraag.

    Maar ik heb inmiddels de smaak te pakken. Begonnen met kandelaars af te bijten.. Eerst met Albastine afbijt en krabben, schuren krabben schuren..pfffff.
    Viel tegen.

    Nu ergens op Google gekeken of het niet makkelijker kan. Wellicht niet zo milieu vriendelijk. Maar ik heb gootsteenontstopper ontdekt! Dat ging als een tierelier.. Bak met kokend water..gootsteenontstopper..kandelaars erin.. afborstelen met water..klaar.. :-))
    Wel oppassen want het is echt rotzooi..dus huishoudhandschoenen aan en in de buitenlucht..

    Maar andere vraag.. ik heb ze nu kaal..en er moet nog wel een beits over denk ik.. Waarom kies jij voor loogbeits?? Waarom bijvoorbeeld geen olie??

    Groet en ik blijf je volgen.. Jou krukje is ook weer zo mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Omdat loogbeits het hout zo'n mooie kleur geeft en heel mat is. Olie gebruik ik niet, ik heb altijd een potje loogbeits op voorraad, dus is dat ook altijd het eerste wat ik pak en het is altijd mooi na de behandeling.Google het maar, dan kun je ervaringen van anderen lezen. Succes met je kandelaars!!

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Vraagje ik heb een hardhouten baluster. Hoe zou ik die mooi oud en doorleefd kunnen maken?

    Ideeën zijn welkom!!

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn om iets een "nieuwe" look te geven. Het kost in sommige gevallen even tijd, maar daar krijg je dan ook wat voor terug. Laatst een tafeltje besteld, vanwege het gemak. Normaal zou ik ook zo de schuur induiken, dit was ook wel even fijn voor de afwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen