zaterdag 16 mei 2015

Van afzichtelijk ding naar...



Een beauty dit toch?
De (eigenlijk gruwelijke) wandconsole heeft een ware metamorfose ondergaan,
want hoe vond ik m...


Ik zag de console liggen bij de kringloopwinkel en griste m meteen mee,
maar wat een lelijk ding eigenlijk hè?




Hoe kitsch wil je het hebben?
De kleur is prachtig zalmroze met gouden randjes hihi ;-)
Aan de achterkant zaten twee haakjes, dus heeft ie zoals op de linkerfoto
aan de wand gehangen.
Je kon er dan een gezellig plantje of zo op zetten.
Ik zag wel meteen dat ik hier iets moois van kon maken.
Het is een heel groot zwaar ding en voor 3,50 was ie van mij.

Thuis gekomen heb ik m meteen toegetakeld met een hamer.
Ik wilde er een oud robuust ornament van maken, 
dus die nette randen sloeg ik er allemaal af.


Ik heb in het verleden verschillende dingen gedaan met kleigrond, weten julie nog?
Zoals de pot op de eettafel...




Een deze gipsen consoles..




Werken met kleigrond is hartstikke leuk en geeft een meest realistisch resultaat,
dus wilde ik de wandconsole ook op deze manier gaan bewerken.
Bij mij om de hoek zijn ze gestart met een nieuw bouwproject
er wordt dus heel veel gegraven, dus de kleigrond ligt voor het oprapen.
Hoe zie je nou of je met kleigrond te maken hebt?

Het vaststellen van de grondsoort kan met de hand of met het oog.


Probeer er bijvoorbeeld een bal van te kneden. 
 Valt ie niet uit elkaar, dan zit er een flink percentage kleideeltjes in.
Probeer er een strengetje van te rollen, hoe dunner je die kunt rollen,
hoe vetter is de klei.
Lukt het niet er een bal van te kneden, dan is het percentage zanddeeltjes groter.

Klei kun je dus gewoon uit de natuur halen.
Kleigrond bestaat uit een heleboel kleine korreltjes,
die kleven allemaal aan elkaar. Met deze grond kun je dus goed kleien.
Als je het nat maakt, is het kneedbaar en wordt na het drogen keihard,
zo hard als beton.

Als eerste heb ik de console een dun laagje muurvuller gegeven,
gewoon met de kwast opbrengen.
Ik heb dat gedaan om de console een goede ruwe hechtlaag te geven.


De kleigrond meng ik met water.
Goed kneden met je handen, dat is echt een ontzettend smerig werkje,
het ruikt ook heel vies.
Goed roeren zodat het een mooie egale substantie wordt.
Het moet zo dik blijven als dikke lobbige yoghurt,
het moet goed smeerbaar zijn met een kwast.


Ik heb heel veel verschillende laagjes opgebracht en tussendoor
telkens goed laten drogen en uitharden.
De klei koekt snel aan in de emmer, dus dan weer mengen met een beetje water.


De lagen drogen grijs op, gewoon in de natuurlijke kleur.
Over de laatste natte laag strooide ik wat tegellijmpoeder door een zeef.



Dat heb ik gedaan om een extra harde toplaag te krijgen en
een poederig uiterlijk.


De poeder in de natte kleilaag tamponeren met een droge kwast en 
navegen met een droge spalterkwast.


Laten drogen en uit laten harden.
ik wilde m graag met twee staven betonijzer op een houten blok bevestigen,
toen kwam Carlo met het idee om zo'n blok te gieten van beton.
Een heel leuk idee, maar dan moest ik wel een mal hebben.
Wat een gedoe om dat ook nog te maken :-(
Hier in huis vond ik nog een opbergdoos met schuifdeksel.
De lengte was perfect voor de console, maar de breedte niet.
We hebben de schuifdeksel gebruikt om m smaller te maken.


Prima zo toch? Dat scheelt weer een mal op maat maken.
Mijn vader heeft het overgenomen, want ik dacht dat de betonijzers
zo in de natte beton gezet konden worden..


en dat het beton na het drogen dan stevig genoeg zou zijn
om zo het zware ornament te dragen.
Ik heb er natuurlijk helemaal geen verstand van, want mijn 
vader zei dat dat niet zou lukken.
Hij heeft eerst een ijzeren constructie gemaakt en
 daarop de betonijzers vastgelast.
Zo heeft hij het in de mal gezet en daarop het beton gestort.



Toen het droog was en helemaal uitgehard, heb ik alles mee naar huis genomen.
Ik heb de mal er afgehaald en het betonblok wat gladder gemaakt met Ardex.
Ardex is een uitvlakmortel.
Na het drogen heb ik het nog wat bijgeschuurd hier en daar.


Ik vind dat ie supergoed gelukt is.
Je hebt iets in je hoofd voor je ergens aan begint,
maar dan moet het ook nog lukken he ;-)
En dat voor maar 3,50!!

Liefs Monica

63 opmerkingen:

  1. Mooi.....Monica! Prachtig hoe hij nu op de betonnen voet staat!
    Wij hebben hier ook kleigrond...maar voordat ik eraan ben moet ik toch wel eerst een diep gat graven in de tuin hi...hi...dus dat gaat het niet worden;((
    Van kitsch naar super stoer!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van niets, iets maken dat geldt zeker voor jou Monica. Ik vind de console super mooi geworden en je hebt er ook nog eens je eigen draai aan gegeven en lief van pa, een beetje hulp is altijd welkom he. Het stuk bewerken met kleigrond (gewoon uit de tuin??) of gekocht...wat een idee en dan met zulk mooi resultaat....ik wens je een fijn weekend...lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het resultaat is weer helemaal geweldig, Monica. Het is elke keer weer leuk om te zien hoe jij je eigen draai aan dingen geeft. Ik heb onlangs ook weer iets foeilelijks bij de kringloop meegenomen en je kent het niet meer terug. Daar kan ik net als jij enorm veel plezier van hebben. De post daarover staat al klaar ;-). Jij hebt er weer een prachtige aanwinst bij.

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahaha geweldig!!!! Gaaf object en wat een handige vader heb je. Niks voor jou om ook een diy op youtube te beginnen?
    Fijn weekend
    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel gaaf! Hiervan ga je genieten,..

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik sta versteld..........!! Wat is hij mooi geworden. Jij hebt vast die handigheid van je vader ge-erfd 😉.
    Fijn weekend!
    Liefs, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ontzettend gaaf om de make-over zo in woord en beeld te zien en wat is het een plaatje geworden en een familieproject....hihi. Superleuke blogpost Monica, geniet er van.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je dat mooi gedaan, een heerlijk verhaal om te lezen!
    De hele familie denkt met je mee, zo leuk.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb vorige week nog met echt vette klei in mijn handen gestaan. De tuin bij het nieuwbouwhuis van onze zoon zit er vol mee.
    Op dat moment weet ik dan weer niet wat ik ermee moet doen, en laat het dan maar afvoeren.
    Misschien koet ik toch een kluitje halen hihi....

    Hij is echt supermooie geworden.
    Maar ja, zo creatief als jij zijn er maar weinig.

    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is je ornament supergaaf geworden..echt stoer!Ik vond het ook erg leuk om te lezen hoe je het hebt gedaan!
    Fijn weekend!!

    Lieve groetjes Marja..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat onwijs gaaf is die geworden zeg! Hoe verzin je het en dan zo'n resultaat, echt supermooi geworden, wat ben jij toch onwijs creatief!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb precies hetzelfde ornament...ook gevonden bij de kringloop...wat zijn ze lelijk hé....de mijne ligt nu op mijn voorraad zolder...
    Wat heb je er weer een kunstwerkje van gemaakt...super mooi geworden.
    Leuk dat je Vader meehelpt...jullie zijn een goed team.

    Fijn Weekend.
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hij is echt prachtig geworden, maar hij was wel super lelijk zeg. Zo langzamerhand ga ik ook steeds meer door de lelijkheid van sommige voorwerpen heen kijken en de mogelijkheden zien. Dat is wel een kunst op zich, die jij in ieder geval heel goed beheerst.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ontzettend gaaf! Ik sluit me aan bij Brigitte......begin een DIY kanaal als opvolgster van Miranda (onder de beuk). Ik garandeer je dat je veel dames zult inspireren. Mij in ieder geval wel!
    Liefs, Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je dit weer goed gedaan Monica geweldig ...echt gaaf hoor ....en inderdaad begin je eigen YouTube kanaal !
    Fijn weekend !
    Liefs ida

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heb je dit weer goed gedaan Monica geweldig ...echt gaaf hoor ....en inderdaad begin je eigen YouTube kanaal !
    Fijn weekend !
    Liefs ida

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat zou diegene eens moeten zien die hem bij de kringloop gebracht heeft. Je hebt er iets heel moois van gemaakt. Bedankt voor de goede uitleg, dat komt wellicht nog wel eens van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super Monica, echt geweldig, zeker ook omdat je de moeite hebt genomen om randen af te vlakken en lijnen te vervagen, dan wordt het echt stoer en geloofwaardig. Mooi ook met het betonnen blok eronder!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hahaha, ja we kunnen veel maar af en toe moet er even een mannenhand aan te pas komen. Hij is weer top geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het was helemaal de moeite waard, Monica! Allemensen!
    Hij is mooi geworden.
    En wat toch heerlijk een vader die van alle markten thuis is!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Waw, seg. Wat prachtig gelukt... leuk ook dat je uitlegt hoe je dat doet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jee Monica, wat een gaaf ding is het geworden. Inderdaad: eerst een kitscherig ding maar nu een mooi stoer item. Wat leuk dat je pa je zulke goede raad heeft gegeven, anders had je natuurlijk vroeg of laat het ding in duigen zien vallen... :-)
    De voet is ook heel goed gelukt en toch echt wel mooier dan de ijzeren standaards die we van het tuincentrum haalden. Past ook veel beter hier bij.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Exact dezelfde staat er bij ons in het toilet....bewerkt en almaar jou betonnen voer geeft m nou nét dat extra's! Super leuk gedaan...ook met de beton ijzers eronder!
    Waar staat ie te pronken?

    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha dat is grappig, deze komt ook in het toilet straks Dinka!!

      Verwijderen
  24. Hoi Monica,

    Wat is hij super gaaf geworden, en dat voor maar 3,50 en een handige vader en een goed idee van jezelf en je man!

    Liefs Vittoria ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Van spuuglelijk naar super stoer. Dat heb je weer fantastisch bedacht.
    Die voet in beton is ook een héél goed idee, en weer goed uitgewerkt samen met jouw vader.
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  26. echt JIJ moet een webwinkel gaan beginnen!! het is echt top geworden, gaaf! en leuk zo met de foto,s en de uitleg erbij.
    hahaha als je je vader toch niet had! ik had niet eens op zo,n idee gekomen, hij heeft het nog maar druk met jou:)
    geniet ervan
    groetjes, Inge R

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Monica,
    Wat heb je dat weer geweldig mooi gemaakt. En goed uitgelegd hoe je dit hebt gedaan. Maar heb je dan twee gaten geboord in de console waar die stukken betonijzer zo in konden schuiven?
    Van een onooglijk ding naar een super mooi stuk, wat geweldig weer...
    Ik wens je een heel fijne zaterdagavond en een heel mooie zondag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ja Mirjam, die gaten hebben we geboord.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een werk! Maar wat is het mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een gaaf opject is het zo geworden Monica!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat is die prachtig geworden, leuk dat je vader je ook nog heeft geholpen.
    Super resultaat.
    Liefs Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  32. prachtig weer en zo leuk om te maken ... beton is prachtig om dingen mee te maken lampen ed en zo makkelijk als je creatief kan denken ... vroeger hebben wij een tuintafel gemaakt ooit eens gezien op een tuinfair helemaal van beton met twee uitsparingen in het minden waar zinkenbakken hingen gevuld met ijsklontjes en wijn en fluitenkruid , was meteen verliefd hahaha .. thuis gekomen uitgetekend de kolompoten en het blad en hebben hem toen samen met een vriend een mal gemaakt van betonplex ... was leuk geworden maar moest wel lang uitharden ...deze kleine objecten zijn super om te maken en lijkt me leuk om te zien hoe iedereen weer zijn eigen draai eraan geeft .... geniet ervan lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  33. oh so schön, so eine kreative Idee....
    Liebe Grüße Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Nou dit is zeker een mooi resultaat. Prachtig geworden!
    Liefs Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Whaa, haha ik had het laten liggen in de kringloop en jij heb er tuurlijk iets gaafs van gemaakt echt supper leuk nou gaat iedereen weer op zoek naar zon Grieks ding voor aan de muur top idee ehhh, maar kunnen we je vader dan ook fff... Lenen 😃 liefs Nicole en een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Een geweldige metamorfose, Monica! Leuk dat 'de halve familie' meedenkt en meewerkt; het resultaat is super, zeker als je weet hoe kitsch ding het was!
    Gezellig weekend! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Oh wat heb je er weer iets prachtigs van gemaakt !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Geweldig!!!!!....wat mooi geworden Monica!...fijne zondag liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hij is heel gaaf geworden. Ik heb ook nog 2 van die dingen staan en dacht er ook aan om ze op een voetstuk te zetten.... En nu weet ik hoe... Liefs Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Congratulations!!! You did a good job!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Van afzichtelijk ding naar........ prachtig ornament. Super zoals jij door dingen heen kunt kijken en er iets moois van weet te maken.

    Groetjes, Inge
    deknotwilg.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Weer een mooi project geworden Monica!! Echt super mooi.
    Fijne zondag!
    Groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat jou handen aanraken veranderd niet in goud maar wel van goud naar stoer en super gaaf!
    Prachtig weer! Lief dat je vader hielp met het voetje!
    Liefs Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Prachtig zoals jij van "niets" iets maakt! Het ornament heeft een mooie verweerde uitstraling gekregen. Heerlijk zo'n vader die je kan helpen met dergelijke klusjes :).
    Fijne zondag. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Geweldig, je hebt er weer iets moois van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Geweldig, je hebt er weer iets moois van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Dat is een echt Monica project!!!
    Wat ben je toch creatief.
    Hij is echt super gaaf geworden.
    Zie hem al mooi staan te wezen in je toilet.

    liefs, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  48. ..erg mooi gedaan en leuke uitleg! Is die klei hier in de tuin toch nog een keer fijn misschien 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Hoe bedenk je het toch elke keer weer!!
    Heel leuk gedaan.En een prachtige aanwinst zo voor in huis :)

    Liefs,
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wat mooi (zucht) helemaal geweldig. Je hebt echt een paar gouden handen en een creatief brein. Zo mooi geworden
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Jeeh wat ben jij creatief zeg! En wat een metamorfose geweldig. Jij moet workshops gaan geven. Ik weet niet of ik er zoveel geduld voor zou hebben, wel ben ik met de ketting begonnen die ik bij jou gezien heb dus wie weet.... Jij weet mensen wel te inspireren. Gr. Meriam

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Leuk om met zo'n ding naar de kassa te gaan...hihi. Maar bij jou komt dat altijd helemaal goed!
    Hij is weer super!! Ik heb ook nog twee van zo'n 'schelpen' liggen, maar dan 'gewoon' in beton (gelukkig). Ze liggen buiten wat te verweren (lekker groen laten uitslaan dus ;-)) Maar dit idee is natuurlijk ook erg leuk...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Een erg leuke post om te lezen. Van een onooglijk ding naar een mooie stoere schelp!

    Fijne week gewenst.

    Lieve groet, Hilgonda

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Dat heb je weer erg leuk gedaan! Wat een verschil, en dat voor maar 3,50.Wat een mooi resultaat!
    En erg leuk om te lezen hoe je het hele project beschrijft!

    Lieve groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Hij is weer helemaal geslaagd Monica, hoe zouden de mensen in de kringloop tengen ons aan kijken als we afschuwelijke dingen mee naar huis nemen??? Zij weten gelukkig niet dat er dan van alles vernield :) gekleid en gekneed wordt... gelukkig maar.
    Jij hebt weer een prachtig sfeeritem erbij.

    Fijne week en lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Hoi. Ik had een reactie achtergelaten met m'n telefoon, een heel verhaal. Maar volgens mij is er iets niet helemaal goed gegaan. Ik zie mijn reactie nergens staan.
    Het was dat jij zo ongelofelijk creatief bent! Hoe je het toch iedere keer weer verzint!
    Gewoon niet te stuiten.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Lijkt me nog een heel werkje maar het eindresultaat is prachtig ....jij hebt altijd supergave ideeen en dan wordt het nog wat fraais ook :-)
    Geniet ervan ..

    groetjes Johanna Elfies Home

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Je hebt er wederom weer iets super moois gemaakt, en op dat betonnen voetje geeft het net iets meer effect, ik zeg Top!

    Liefs Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Hoi Monica,
    Ik heb je genomineerd voor een Blogspiratie. Zie mijn blog...
    Maar alleen als je het leuk vindt hoor.
    Ik wens je een heel fijn Pinksterweekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Oh wat is hij mooi geworden zeg! Dat zou je niet denken als je hem zo zou zien in de winkel met die zalmroze kleur. En dat voor maar €3,50 ;-) Ook goede uitleg erbij, erg handig! :-)

    Liefs Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Wauw !!! Wat ben jij hier goed in , ben weer zeer geïnspireerd en wat fijn dat je je verhaal ondersteund met de foto's.
    Naar aanleiding van een eerder blog waarin je opdekdeuren met krijtverf schilderd , ik wilde dit ook gaan doen maar in de verfwinkel werd mij verteld dat ik dan krijtlak moet gebruiken omdat krijtverf niet op hout gebruikt kan worden, jij hebt toch krijtverf gebruikt en geen krijtlak?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeiden ze dat in de verfwinkel? Wat een onzin zeg, natuurlijk kan krijtverf wel op hout gebruikt worden. Ik heb krijtverf gebruikt inderdaad, maar krijtlak kan ook hoor.

      Verwijderen