woensdag 11 november 2015

Goud en Brons




Zo'n twee weken geleden kreeg ik ineens het idee
om een kader op de muur te verven
met de gouden metallic verf van Carte Colori (die is zo mooi!!!).
Ik zag het plaatje al helemaal voor me, 
op het muurtje waar het buikkastje tegen staat met de gietijzeren vaas
met de fazant erop.

De gietijzeren vaas was eerst cremekleurig met hier en daar wat roestplekken.
Heel mooi hoor, maar ik wilde daar een keer een verftechniek 
op uitproberen die ik nog nooit eerder had gedaan.
De techniek van brons met een groene patina,
Ik zal straks stap voor stap laten zien hoe ik dat gedaan heb.

Eerst het kader...


Meet het kader af en gebruik een waterpas en potlood om het af te tekenen.
Op de muur zit kalkverf in de kleur 'sculptura' ,
het afplakken moet dus zorgvuldig gebeuren,
want de ondergrond is natuurlijk zeer kwetsbaar.


Ik heb Precision Sensitive tape gebruikt van Tesa,
die is speciaal geschikt voor dit soort kwetsbare ondergronden.
Deze tape doet echt wat ie belooft, hij hecht heel goed op de muur.
Er loopt absoluut geen verf onderdoor, dus je krijgt mooie strakke lijnen
en de tape laat zich ook weer heel makkelijk verwijderen,
zonder de kalkverf mee te trekken of plakresten achter te laten.





Ik heb het kader ingekwast met drie lagen metallic 'goud'.



De tape liet zich makkelijk verwijderen en zo werd het een mooi strak kader.
Best leuk zo, maar ik wilde toch graag iets anders met die vaas.
Ik dacht eerst aan z'n originele roestkleur,
maar er hangt al een roestige lamp boven en dan wordt het zo roest, roest.

Ik moest ineens denken aan een foto van mooie antieke Chinese bellen,
die ik voor mezelf heb opgeslagen in mijn inspiratiemap.


Het zijn hele oude bronzen bellen
 die door de jaren heen een groene patina hebben gekregen.
Dit is wat ik op die vaas wil nabootsen,
dat zou fantastisch staan tegen een gouden achtergrond.
Toevallig wist ik ook dat er produkten te koop zijn om dit effect te krijgen.

Op de site van Mirjam Steenbeeke verftechnieken.nl
bestelde ik een flesje Bronze base Coat en een flesje
Patina Green top Coat.


Omdat de vaas een roestend metaal is,
 is het niet nodig de speciale primer te gebruiken.
Die heb je wel nodig bij poreuze oppervlakken,
glanzende harde oppervlakken en bij niet roestende metalen
zoals koper, messing, aluminium enz.


Op mijn vaas heb ik een krijtverf gebruikt als basislaag,
dat werkt prima en het oppervlak is meteen wat ruwer geworden.


De Bronze base Coat giet je in een bakje en breng je op met een platte kwast.





De tweede laag dient heel snel te worden aangebracht,
want de verf mag niet droog zijn als je de patineervloeistof gaat aanbrengen.


Op deze manier breng je de tweede laag aan,
met de kwast maak je een tamponerende beweging.
Zo pap je de hele vaas nog eens goed in.


Ik heb de patineervloeistof in een plantenspuitje gedaan.
Opsprayen leek mij makkelijker dan met een kwast of spons
en geeft een natuurlijker resultaat.





Je ziet al meteen dat er wat gaat gebeuren.
De bronzen kleur wordt donkerder en je ziet al vaag het groen verschijnen.
Ik heb ieder kwartier een foto gemaakt,
leuk om zo het oxidatieproces te zien.






Ik heb nog een leuk kort filmpje (Engelstalig) op YouTube gevonden.
Wel van een ander merk (die waarschijnlijk niet in nl. te koop is)
maar het principe is hetzelfde.
In dit filmpje zag ik dat ze de vloeistof met een spray aanbrachten,
 dat is echt veel makkelijker, 
dus vandaar dat ik het ook op deze manier gedaan heb.
In dit filmpje worden schaaltjes en kommetjes bewerkt.
Heel erg leuk en inspirerend!!


Het eindresultaat.



Voor de bescherming kun je nog een sealer aanbrengen,
maar daar hou ik nooit zo van, ik laat het lekker zo.


Ook het schroefje is gaan oxideren.




Ik heb het kastje ook meteen een nieuw laagje 'nero' krijtlak gegeven,
ik had nog wat over van de kasten op onze slaapkamer.


Goud, we zien het heel veel dit najaar.
Ik vind de combinatie met lichte kleuren prachtig, zoals hier met 'sculptura'.
De vaas springt er nu echt uit met dat groen, 
ook die combinatie vind ik prachtig en net even wat spannender
dan toen de vaas nog creme was.
Ik vond het doodeng om te doen,
 ik was echt bang dat ik de vaas helemaal zou verknallen.
Ik ben heel blij met het eindresultaat.
De flesjes zijn op, maar ik wil wel meer doen met dit spul.
Het is leuk om te doen en je ziet snel resultaat.
Het is weer eens een keer wat anders!!

Liefs Monica

51 opmerkingen:

  1. Leuk idee Monica...het is hetzelfde proces als het roesten, na het gebruik van de aktivator zie je de kleur veranderen...de potten die hier buiten staan, roesten gewoon verder.
    Dat heb je weer leuk bedacht met dat kader, die tape is inderdaad super goed, gebruik het ook altijd.
    Mooi geheel is het geworden.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wil ik echt even op reageren. Want ik vind dit een prachtig plaatje. Je goude kader en dan je prachtige blauw verweerde vaas... Wat kleurt hij mooi met het goud en de fazant. Ik vind het een toppertje. Ik krijg alleen het idee dat er wat met de kast eronder gedaan moet wordenmsls je een close Up ziet, maar als J het dan weer in het geheel bekijkt is het gewoon een prachtig plaatje. Ik had ook zoets is gedaan met kalk verf van carte colori in de kleur lava en daarna ging ik er met een koffie drap overheen waardoor er een verweerd groene koperlook te voorschijn kwam. Ik moet het nog steeds is bloggen maar het ontbreekt me aan tijd. Ik heb van je post genoten.

    Liefs Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is echt wel een heel leuk idee, als ik het goed begrijp dan is dit een oxidatie proces .
    Maar top hoor , ook jouw vaas leent zich daar goed voor uit , ze is prachtig van model .
    En die Tessa tape gebruiken wij ook altijd , prima materiaal .
    Fijne dag nog
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen wij hier nog witte wanden en ook twee witte kasten hadden, hebben wij achter de kasten ook met kaders gewerkt. Daardoor kwamen de kasten veel mooier uit. Een leuk idee om zo dit hoekje net weer even een andere look te geven. De vaas is ook super geworden, het zal nog wel verder doorzetten maar daar wordt het alleen maar mooier van denk ik.

    Ik wens je een hele fijne dag, Monica! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, mooi gedaan Monica!
    Net een kunstobject zo..
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw mooi zeg.
    Moet ik wel onthouden.
    misschien eens uitproberen.

    gr. anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig geworden Monica,
    Dat goud staat sjiek,
    Erg leuk bedacht weer.
    Fijne dag.

    Groetjes Annemiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In je hoofd moet het toch een Pandora-box zijn met leuke ideeën! Wow, wat een mooie effect. Alles! Je vaas vind ik super gelukt, maar ook het goud op de muur. Een perfect plaatje samen.
    Ik heb het idee dat het goud weer langzaam terug komt, maar dan in een andere setting. Meer gecombineerd en wat minder glad (stoerder). Ook met kerst zie ik steeds meer die combinatie, ook met oud zilver, heel mooi!
    Ik heb ook nog even je slaapkamer-make-over bekeken en genoten van het eindresultaat. Het mooie daarvan is dat het grootste effect met verf is bereikt (muren én gordijnen) en heel veel kringloopspullen. Dat vind ik top! Het hoeft niet duur te zijn, maar het heeft wel de uitstraling en vooral een eigen inbreng. Je veren-opstelling...super! Je moet er maar op komen...dat bedoel ik met "Pandora-box"!!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super mooi geworden Monica dat gouden kader....met je kastje ervoor! Echt een blikvanger!
    Mooi te zien hoe de pot langzaam van kleur veranderd! Gaaf idee
    Groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtig geheel is het zo geworden , vind dat goud helemaal super geworden .
    fijn weekend alvast!

    groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een prachtig eindresultaat! Ik kan me voorstellen dat je het spannend vond om te doen.
    Groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Monica,

    Wauw wat is die vaas mooi geworden.


    Liefs Vittoria :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi geworden zeg, het effect van het gouden verf kader vind ik prachtig. En je bronzen vaas zeg, heel mooi. Een aantal jaren geleden heb ik die van mij mat zwart geschilderd. Dus wel een idee om deze ook eens zo te behandelen. Het was weer een post met veel inspiratie, Dank je wel.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Monica wat is mooi geworden dat goud op de muur ,en je vaas prachtig snap dat je het spannend vond maar het is echt een heel mooi geheel zo !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Monica wat is mooi geworden dat goud op de muur ,en je vaas prachtig snap dat je het spannend vond maar het is echt een heel mooi geheel zo !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Net als Roelie heb ik ook zo'n vaas. Hij staat buiten op de verandatafel. Hij is heel lichtgrijs/wittig. Ik wilde er al lang wat mee doen. Eerst dacht ik aan roestverf, maar dat vond ik het nét niet. Ik ga wel iets doen met een vaal vaag kleurtje, had ik al bedacht. Ik moet dat nog eens bekijken.
    Wat ben je toch een bezige bij en wat heb je originele ideeën.
    Zo heb je weer een heel eigen hoekje bedacht. En heb je ons weer een minicursus verven gegeven.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een waanzichtig project! Hoe kom je erop? Maar zo goed geslaagd....wat geweldig dat je deze verf kant en klaar kunt kopen....echt heel mooi geslaagd! Zo vind ik de Metallicc verf bij jou in de hal ook zo mooi, degene waar je destijds ook je plafond mee gedaan hebt.....tis dat ik niets meer te verven heb...anders.....begon ik zo wer opnieuw!

    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is prachtig geworden, de oplichtende achtergrond tegen de prachtig bewerkte vaas!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat heb je die vaas mooi gekregen met een techniek wat ik nog niet kende.
    Geweldig om te zien hoe de vaas een groene kleur kreeg.
    Super mooi hoekje geworden.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beide projecten zijn zeer geslaagd!
    En ik kan mij helemaal voorstellen dat je het doodeng vond om deze mooie vaas te gaan bewerken. Maar het was het waard. Ik kende deze techniek nog niet. Erg mooi.

    Lieve groet, Hilgonda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Iedere keer krijg ik weer zoveel inspiratie van je, je bent echt een super talent.
    Wat je ons nu weer laat zien is geweldig, echt waar.
    Geniet je zelf ook veel en vaak van je huis?
    Groetjes
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wowwww Monica wat mooi die vaas!!!!....superrrrrr echt een prachtig hoekje zo!..liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jeetje Monica, wat een geweldig resultaat weer. Het staat inderdaad heel erg mooi zo bij elkaar. Ik zou dat nooit hebben verwacht als je het alleen zou vertellen, zonder die foto's. Ik hoef geen foto's in een inspiratiemapje te plaatsen hoor, jouw hele blog is een inspiratiemap.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jij bent toch echt een vat vol met creatieve ideeën zeg.....super mooi gedaan!
    Ik zou er niet opkomen......en net zoals Mirjam al zegt: jij bent onze inspiratiebron. Vanaf nu, zal je zien, komen er heel veel potten langs die geoxideert zijn: leuk! (raar woord trouwens)

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat super de vaas het gouden vlak.......Wat een groots resultaat! Echt een pronkhoek zo.
    Ben dol op goud.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat is die vaas prachtig geworden! Heel mooi effect!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heel verassen en het lijkt wel of de fazant zelfs mooier van kleur is.

    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Monica, je bent een ster! Wat bewonder ik jouw creativiteit. Echt, die vaas is gewoonweg geweldig. Laatst wilde ik ook één van mijn Franse vazen een soort groenige/blauwige patina geven maar ik dacht aan verf ofzo. Dit is natuurlijk veel echter en mooier. Super!
    Het staat heel mooi bij de gouden achtergrond.
    Goed idee en dank voor de inspiratie.
    Als we jouw niet hadden...;-)
    Liefs,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ha, gelukkig. Nu is mijn reactie wel gepubliceerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Het is weer een mooi monicahoekje geworden. Want voor zo'n kader moet je ook wel het juiste muurtje hebben. En die vaas is zeker heel mooi geworden.
    Ik was van de week aan het zoeken naar iets om op zolder te zetten, maar wat!!!
    Nu weet ik het, want ik heb buiten ook nog ergens zo'n vaas liggen.

    Ik denk alleen dat je straks niet meer de enige bent met zo'n vaas hihi...
    Fijne avond
    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Typische Moon-creatie, echt ontzettend mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat is dat mooi geworden!! Wat heb je toch altijd super ideeen. Een beetje chique bij al het sobere.......Prachtig!

    Liefs, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Bij de eerste foto vielen mij gelijk de warme kleuren op. En terwijl ik helemaal niet van bont en goud hou vind ik dit bij jou wel prachtig! Gaaf dat jij zoveel lef hebt dat je zoiets gewoon doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Erg leuk gedaan en ziet er prachtig uit met een goud randje, fijn weekend liefs
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Heel stijlvol en een beetje sjiek sfeervol plaatje.

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Monica wat mooi alweer...hier staat alles klaar om eindelijk eens de roestverf
    uit te testen kom jij met iets nieuws op de proppen....wat super mooi is die pot
    geworden....whaw.... en tegen de goudkleurige wand héél sfeervol...ik zou zeggen
    doe zo door ...:-)
    héél fijn weekend
    liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Toen ik je vaas zag staan keek ik meteen rond of ik ook niet iets kon verven. Wat is het weer mooi geworden Monica. Het staat heel erg warm met die achtergrond. Wat een creativiteit ik bewonder je echt hoor. Lief dat je het met ons wilde delen.
    Fijn weekend, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een creatieve post zeg, wie weet zien we binnenkort overal kaders op de muren verschijnen!!!
    Wij hebben het op de logeerkamer toegepast, alleen geen goud!
    Je project met de vaas is een aanrader, zo mooi zeg!
    Dank je wel voor al je inspiratie, genieten weer!

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Jeetje! Jij zit ook boordevol ideeën, haha. Mooi geworden zeg! Wist niet dat die middeltjes bestonden. Fijne tip! Zelf heb ik de schouw al jaren geleden geverfd met een metalic muurverf van Histor. Prachtig resultaat; verveelt nog lang niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. wat een plaatje zeg. Mooi die kleuren zo bij elkaar.
    Fijne zondag

    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Je lijkt wel een tovenaar..........ik schrok me rot met die donkere kleur erop en toen begon het vanzelf prachtig te oxideren....super mooi en de goudkleurige achtergrond staat er perfect bij....Jij durft ook te veranderen dat vind ik super.....bedankt dat je al je goede ideeën met ons wilt delen....fijne zondag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat een sfeerhoekje!!!
    Zo'n mooie combinatie.....

    liefs, Marjan


    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat goed en duidelijk omschreven, de foto's spreken daarna voor zich. Super mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wat ben jij creatief ,die vaas is prachtig een heel mooi sweer hoekje .!!
    H gr v Truus de Jong v atelier 't opslag .

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Prachtig! Ik weet nooit wanneer ik dat moet doen, voor je het weet is er weer een week voorbij, dus ik geniet maar van jouw creaties

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Het is een prachtig,sfeervol geheel geworden zo! Heel mooi vind ik het samen, wat een goed idee om groene patina te gebruiken op de vaas. Hele bijzondere ideetje heb je toch!
    Je moet gewoon durven,en dan krijg je zulke bijzondere resultaten.
    Ik durf gelukkig ook wel wat,maar de professionele uitwerking ervan is niet altijd blogwaardig,hihi.
    Supermooi gedaan,Monica!

    Groetjes,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wat een schitterende blogpost weer! Wat is dit gaaf geworden zeg, die gouden achtergrond, de schaal ....echt supermooi! Het is ook zo mooi uitgevoerd, jij bent echt reuzehandig!
    Liefs, yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wat een grappig effect, zeg! Zelf verander ik niet zo heel vaak dingen in ons huis. Toevallig vorig jaar nog nieuwe vloertegels gelegd en de muren geverfd, dat is het wel wat veranderen voor de komende jaren wat mij betreft, haha! Toch geniet ik er erg van om dit soort artikelen te lezen, leuk dat er zoveel creatievelingen zijn. Ik vind het kader ook erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Wat een grappig effect, zeg! Zelf verander ik niet zo heel vaak dingen in ons huis. Toevallig vorig jaar nog nieuwe vloertegels gelegd en de muren geverfd, dat is het wel wat veranderen voor de komende jaren wat mij betreft, haha! Toch geniet ik er erg van om dit soort artikelen te lezen, leuk dat er zoveel creatievelingen zijn. Ik vind het kader ook erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ik vind je winslicht prachtig. Hij is wat strakker. Daar hou ik ook steeds meer van. Kan je goed combineren met het sober en stoere. Succes met de opname's
    Liefs Patricia

    BeantwoordenVerwijderen