vrijdag 17 februari 2017

Kruiklamp





Eindelijk weer eens een bericht van mij.
Ik heb mijn blog enorm verwaarloosd de laatste maanden.
Op Instagram ben ik wel actief.
In bloggen gaat enorm veel tijd zitten.
 Iets op Instagram plaatsen is veel sneller en gemakkelijker.
Heel lang wilde ik er niks van weten, maar ben dus toch overstag gegaan.

Soms heb je wat meer te vertellen of wil je meer foto's laten zien.
Ik wil mijn blog gaan gebruiken als een verlengde van mijn Instagram.

Nu zit ik dus weer een post te maken en ach... eigenlijk is dat ook weer leuk.
Ik plaatste gisteren een foto van een hoekje van de keuken op Instagram.
Daarop was een vaas te zien waar ik een lamp van heb gemaakt.

Het is alweer drie jaar geleden dat ik heel blij deze foto op facebook plaatste.



Misschien dat er fb volgers zijn die zich dat nog kunnen herinneren.
Ik kwam thuis van de kringloop met deze geglazuurde terracotta vaas.
Een flink formaat zoals te zien is op de foto naast de kruiklamp.
Ik heb er nog geen tien euro voor betaald 
(helemaal precies weet ik het niet meer).

Velen dachten toen dat ik m zou gaan bewerken met muurvuller.
Ik wilde m juist origineel laten en misschien later een lamp van maken.
Ik had geen geschikte plek,
dus belandde ie in de badkamer en bleef daar drie jaar staan.

En zo van de een op andere dag krijg je dan ineens een idee.
Ik heb in de keuken een hoek die ik altijd lelijk vond.
Er zit een deur die we nooit gebruiken.
De gang met voordeur zit naast de keuken aan de voorkant van het huis.
Beetje overdreven om beide deuren te gebruiken dus.

 Voor de keukendeur zit een gat in de vloer waar een grote mat in lag.
Ik kreeg het idee om daar een leuk hoekje te creëren.
Door in het gat (die 1 meter bij 1 meter is) een plank te leggen
en er een vacht op te leggen, zou dat gat mooi weggewerkt zijn.
Als ik daar dan een tafel op zou zetten
 dan kon daar weer een lamp op.
We missen een lichtpunt in de keuken omdat de lamp aan het plafond
alleen de vloer belicht.
Wilden we wat zien s'avonds dan moesten we het lichtje van de
afzuigkap aandoen, heel ongezellig licht dus.



De rendiervacht vond ik bij Het Grachtenpand in Culemborg.
Het wijntafeltje bij Parvani, ook de lampenkap van Tierlantijn
(die op maat is gemaakt) komt van Parvani.
De kap is bijna identiek aan de kap van mijn andere kruiklamp 
die in de woonkamer staat, alleen is die 3 cm. hoger.

In eerste instantie wilde ik de vaas dus origineel laten.
Dat zag er zo uit...


Met het elektrisch maken heeft mijn vader mij geholpen.
We hebben een houten dop gemaakt die precies in het gat past.
Een standaard fitting is altijd best kort, 
dan zit de kap op de vaas gepropt, dat ziet er niet mooi uit.
Dus plaatste mijn vader er een ijzeren holle buis tussen 
(die had hij nog ergens liggen).
Het bevestigen en vastmaken op de houten dop is dan wel een priegelwerk.
Aan de onderzijde van de vaas kwam een gaatje voor het snoer.

Thuis maakte ik een beetje gips klaar en goot dat op de dop.
Het gips vloeit dan mooi gelijkmatig uit.
Als het is uitgehard kun je de gipslaag verven
zodat de bovenkant rondom de fitting mooi is afgewerkt.

Ik kon maar niet wennen aan de glimmende geglazuurde bruine kleur .
Het klopte gewoon niet.
Ik heb drie weken gewacht en toen besloten om de vaas te gaan verven.

Ik wilde 'm de uitstraling geven van zo'n oude Chinese kruik.
Ik gebruikte een verftechniek die ik ook heb gebruikt bij een 
van de Carte Colori kalkverf workshops.
De techniek die we deden op het bolle mannetje op statief
bij de najaarsworkshop.

Het leuke aan de Carte Colori workshop is dat je niet alleen leert
hoe je de kalkverf op een goede manier aanbrengt,
je leert ook techniekjes die je thuis weer op andere items kunt toepassen.
Ik zal stap voor stap laten zien wat ik nu gedaan heb.

Stap 1: Ontvet de vaas



Stap 2: Zet m in de corifondo (kalkverf primer).
Op zo'n glad oppervlak werkt dit ook prima voor andere verfsoorten,
want ik ga er hierna eerst krijtverf op zetten.



Stap 3: Als de primer is gedroogd breng je een donkere krijtverf aan
(niet te verwarren met krijtlak, ik gebruik dus de muurverf).
De donkere basis is de kleur 'kokos'.




Stap 4: De laag krijtverf 'kokos' is nu opgedroogd.
Nu heb ik dus een sterke donkere basislaag,
daar ga ik een lichte kleur kalkverf overheen zetten.

Stap 5: Breng de lichte kleur kalkverf aan,
in dit geval de 'lino'.







Inmiddels ben ik hier met de vaas naar boven gelopen,
omdat het beneden te donker werd om duidelijke foto's te maken.

Stap 6: Als de kalkverf is gedroogd ga je meteen boenen 
met een nat sponsje.





Laat de kalkverf laag dus niet te lang uitharden, want dan wordt boenen
steeds lastiger.

Bij het boenen mag je flink kracht gebruiken.
Gebruik eerst de zachte kant van het schuursponsje.
Je ziet dan de donkere onderlaag weer verschijnen.

Tussendoor heb ik de vaas een keer droog geföhnd om te kijken
of ik tevreden was.
Is dat niet zo dan ga je nog een keer boenen en dan mag je wel 
af en toe een keer de groene kant van het sponsje gebruiken




Als laatste dep ik met het sponsje in de natte laag.
Ik was tevreden met het resultaat toen het droog was.




Nou vragen jullie je misschien af waarom ik krijtverf
als donkere basislaag gebruikt heb en niet kalkverf.
Zou je dat gaan boenen dan ga je juist die twee kleuren mengen met elkaar.
Krijtverf is sterker, dus die blijft intact tijdens het nat afboenen.





Gaaf geworden toch zo, staat veel mooier met de kap.
Wat een verschil.
Hij vormt nu een setje met de kruiklamp die in de woonkamer staat.
De houten eend heb ik ooit een keer in België gekocht,
het ijzeren potje is een kringloopvondst.
Ik heb het potje eerst een jaar buiten gezet,
hij is lekker gaan oxideren.
 Ik brand er altijd een waxine in.

Dit is ook nog een hoekje in de keuken, daar zat eerst behang op.
Ik heb in de kerstvakantie de hele woonkamer voorzien van
een andere kleur kalkverf, colosseum.
Ook deze wand staat nu in die kleur kalkverf.
Ik ben er heel blij mee, veel rustiger nu.



Ook op onderstaand object paste ik dezelfde techniek toe.
Het is een gegoten afbeelding van een vrouw,
ik vermoed dat het materiaal beton is.
De basis is lekker ruw dus hoeft er geen primer op.
Het is ook weer een kringloopvondst geweest.
Veel te geel naar mijn zin.







Op 11 maart aanstaande geef ik weer een Carte Colori kalkverf workshop
bij Frissen Rustiek in Margraten.

Op het koetje gaan we ook een leuke verftechniek toepassen.
De kralen van de kettingen op statief mogen naar eigen initiatief bewerkt worden,
of dat nou kalkverf of metallic verf is of een betonlook techniek,
dat is naar eigen keuze.






Toch wel leuk om weer een blog te maken ;-)
Ik ben snel weer terug met een blog van Zoya's nieuwe kamer!

Fijn weekend allemaal!!!


Liefs Monica

21 opmerkingen:

  1. Wat mooi gedaan Monica. Heerlijk dat je zo stap-voor-stap ons uitlegt wat je hebt gedaan.
    De lamp is echt goed gelukt en het keukenhoekje ontzettend gezellig. Mijn complimenten!��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jakkes, steeds dat verkeerde account. Doet Google zelf. Ik heb dat niet ingesteld.

      Verwijderen
  2. Hoi Monica, heel herkenbaar je verhaal.Ook ik heb mijn blog verwaarloosd en het is veel makkelijker om snel iets op Instagram te plaatsen dan een heel verhaal op je blog. Maar eerlijk is eerlijk, deze post is toch ook weer als vanouds. Heb genoten van je vaas verhaal en zeker ook weer iets geleerd van je. Dus gewoon doorgaan met af en toe een blog bericht plaatsen ! Probeer ik ook!Alvast een fijn weekend gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk om je blog weer te lezen! :) Prachtige creaties blijf je ook maken, super! Fijn weekend!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Was weer heerlijk om een blog van jou te lezen. (Mijn laatste is van oktober; tja, Instagram ...). Prachtig is die lamp geworden. Ik heb ooit op dezelfde manier een lamp gemaakt van een oude bloempot maar, zoals toen gebruikelijk, "verouderd" met tegellijm. Ik vind dit meer gladde resultaat ook héél mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de kruik nu ook veel mooier dan de glimmende versie. Fijn dat je zo een uitgebreide uitleg hebt gegeven.
    Mooie kleur op je keukenmuur.
    Tot je volgende blog😀, groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke en leerzame blog en kijk erg uit naar je vlgd blog

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je weet dat ik je blogposten altijd met veel plezier lees en dat was ook nu absoluut weer het geval. Wat is dit een mooie lamp geworden. Denk dat het origineel toch teveel glans had misschien. Nu staat het prachtig in je keuken. Bedankt voor de duidelijke uitleg en het leesplezier :-)!

    Fijn weekend Monica! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind hem echt super ....leuk hoor weer een post van jou hier...liefs van mij Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is dit weer een mooie lamp geworden. Maar het creatieve kunnen we wel aan jou overlaten.
    En ik gebruik mijn blog ook als verlengstuk van IG. Want er html opgeven wil ik het ook niet.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is dit weer een mooie lamp geworden. Maar het creatieve kunnen we wel aan jou overlaten.
    En ik gebruik mijn blog ook als verlengstuk van IG. Want er html opgeven wil ik het ook niet.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk gezellig weer een blog van je Monica, leerzaam ook. Maar vooral vind ik het zo leuk gewoon weer heerlijk lezen over het wel en wee betreft jouw huis. Ik zie uit naar een volgend blog en hoop eens een workshop van je te volgen als er weer nieuwe items komen.
    Fijn weekend groetjes Coby (cbcosycot ig), ondertussen volg ik je gewoon natuurlijk op IG

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie post Monica, ik ben zelf ook meer op Instagram en door de fotografie op ZOOM te vinden. Maar ik mis het maken en lezen van posten. Dus binnenkort ga ik weer aan de slag. Leuk je uitleg over het schilderen van de lamp. Het resultaat is prachtig. Een mooi hoekje in de keuken is het geworden.

    groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag monica wat heb ik jou posten gemist ik heb geen Ig Dus was ok ook niet op de hoogte. Ik moet eerlijk bekennen dat verschrikkelijk zonde vind vsn de kruik ws omdat ik net zon kruik heb. Maar eerlijk is eerlijk het past prachtig in het geheel. Ik wou je vragen als je je mooie muurkandelaar ooit wil verkopen hou ik me nog steeds aanbevolen.
    Veel liefs . Alejandra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag monica wat heb ik jou posten gemist ik heb geen Ig Dus was ok ook niet op de hoogte. Ik moet eerlijk bekennen dat verschrikkelijk zonde vind vsn de kruik ws omdat ik net zon kruik heb. Maar eerlijk is eerlijk het past prachtig in het geheel. Ik wou je vragen als je je mooie muurkandelaar ooit wil verkopen hou ik me nog steeds aanbevolen.
    Veel liefs . Alejandra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heerlijk om weer een post van je te lezen...ik mis het wel hoor! Maar aan het aantal reacties te zien zijn er ook weinig mensen die het lezen vergeleken met vorig jaar. En natuurlijk is IG ook leuk en sneller maar zo'n mooie uitleg had je daar nooit kunnen geven!
    De lamp is fantastisch maar dat kunnen we met een gerust hart aan jou overlaten....leuk om weer iets te hebben geleerd!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. he leuk! ik zit toevallig ook eens op mn blog;-) en kom ik jouw hele verhaal tegen:)) goed gedaan erg gaaf! veel beter zo......en je vader daar heb je maar mazzel mee hoor:)) succes met je workshops en dank voor je uitleg! grtje, IngeRoos

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Monica. Ik heb je blog net ontdekt en ben er helemaal weg van!!! Ik heb geen instagram dus ik hoop dat je hier blijft posten. De komende dagen ga ik alles op je blog lezen en bekijken, wat een heerlijk sfeertje. Im woon zelf in een hele simpele rijtjeswoning en ben gek op de landelijke stijl. Ik ga heel veel inspiratie opdoen hier denk ik.
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Monica,

    Ik heb een vraag aan je, ik weet dat je regelmatig met de loogbeitsen van Esatto werkt. Ik heb hun al een mail gestuurd maar kreeg een standaard berichtje maar dan kom ik er nog niet uit.
    Ik heb een eikenhouten bureau en die wil ik in de loogbeits zetten.
    Mijn vraag is wat is de werkwijze en welke beits kan ik het beste gebruiken, het mag best donker worden maar ik wil van die eikenhouten kleur af.
    Ik hoop dat je me kan helpen en alvast bedankt voor het antwoord.

    Groetjes, Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heb je op een bepaald gebied van je leven wanhopig een hacker nodig ??? dan kunt u contact opnemen met; (www.hackintechnology.com diensten zoals; -hack in de telefoon van je bedriegende partner (whatsapp, bbm.gmail, icloud, facebook, twitter, snapchat en andere) -Verkoop van blanco pinautomaten. -hack in e-mailaccounts en traceer de e-maillocatie -alle sociale media-accounts, -schooldatabase om cijfers te wissen of te wijzigen, -Herhalen van verloren bestanden / documenten -DUI's -bedrijfsrecords en -systemen, -Bankrekeningen, Paypal-accounts -Creditcard-hacker -Credit score hack -Monitor elke telefoon en e-mail adres -Websites hacken, pentesten. -IP-adressen en mensen volgen. -Hacking cursussen en lessen CONTACT THEM = hackintechnologyatgmaildotcom of whatsapp +12132951376 hun diensten zijn de beste op de markt en 100% veiligheid en discreet werk is gegarandeerd

    BeantwoordenVerwijderen