maandag 9 maart 2015

Mala ketting



Voor de rubriek 'Tips en verftechnieken' op de site van Carte Colori
maakte ik dit keer een mala ketting van klei en metallic verf.
Voor de werkwijze van deze ketting met stap voor stap foto's zie

Een mala is van orgine een gebedsketting en wordt gebruikt 
door hindoes en boeddhisten tijdens gebed en meditatie om mantra's te tellen.
Een mantra is een herhalend woord of geluid om je te helpen
in je concentratie tijdens de meditatie .
Om je mantra's te tellen, drapeer je de mala over je middel- en ringvinger.
Je gebruikt je duim om de kralen door te schuiven
nadat je een mantra gereciteerd hebt.

De extra kraal bij het kwastje heet de goeroe kraal.
Deze fungeert niet als gebedskraal maar markeert het
beginpunt, keerpunt en eindpunt van de mala.
De eerste kraal is altijd de kraal links naast de goeroe kraal.




De meeste mala's bevatten 108 kralen.
Sommige mala's bevatten 2 keer 108 kralen en enkele mala's 54 of een kwart 27.

Pfff 108 kralen? Dat was wel even schrikken,
maar wie A zegt, moet ook B zeggen toch?
Dus ik aan de slag met de klei, ik legde 4 groene kralen klaar,
dus dat betekende dat ik nog 104 kralen van klei moest rollen.
Het lijkt heel veel, maar eigenlijk gaat het best snel.
Het kwastje, de bruine en de groene kralen had ik nog ergens liggen.

Het nummer 108 is van tal van redenen belangrijk.
- Sommigen geloven dat er 108 stadia zijn op het pad van de menselijke ziel.
- Ook zouden er 108 menselijke zonden zijn volgens het Tibetaanse boeddhisme.
- Shiva Nataraja danst zijn kosmische dans in 108 poses.
- Vele trappen van boeddhistische tempels hebben 108 treden.


Je ziet heel veel mala's van verschillende soorten kralen.
Bekend zijn de mala's van zaden van de rudraksha boom en van de lotusbloem.
Ook zie je mala's van rozen- sandel of tulsi hout,
maar ook van hoornschelpen.
De duurdere mala's zijn gemaakt van kristallen of zilveren kralen of parels.

Ik heb natuurlijk nog nooit een mala gezien met kralen van klei,
die ook nog eens goud geverfd zijn ;-)
Ik heb mijn kralen ook niet rond gemaakt, maar dat is niet erg,
ik heb me immers laten inspireren tot het maken van deze ketting.
Mijn ketting is vooral bedoeld om mee te decoreren.

Ik ben voor het maken van de foto's en het stylen van de ketting
naar de winkel van Sonja Pessel in Kamerik gereden.
Ik vind haar prachtige winkel parvani.nl
perfect passen bij deze ketting.
Onlangs heeft Sonja haar winkel uitgebreid, het is prachtig geworden.
Ik word hier altijd erg blij!!








Nog wat sfeerfoto's van de winkel van Sonja...









In deze winkel is zoveel te zien.
Prachtige meubels (o.a. Interiors DMF). bijzondere accessoires (ook Hoffz)
kleurrijke stoffen, originele cadeautjes, sieraden, tassen,
prachtige poncho's van Manos de Uruguay (die wil ik!!!!)
Echt te veel om op te noemen.
Sonja geeft ook kleur- en interieuradviezen en
is sterdealer van Carte Colori.
De winkel is geopend op vrijdag van 10.00 tot 18.00
en op zaterdag van 10.00 tot 17.00.
Echt de moeite waard!!!


Heel erg bedankt Sonja voor de hulp bij de styling
en tot snel!!!

Ik maakte nog een leuke decoratie ketting maar dan een XL variant,
die komt binnenkort op de site van Carte Colori, ook heel gaaf!

Liefs Monica

35 opmerkingen:

  1. Wat een leerzame post, Monica. Soortgelijke kettingen heb ik wel eens gezien, maar het verhaal er achter was mij niet bekend. Dat zijn er heel wat, die 108 kralen maar gelukkig dat dat je toch nog meeviel. Je hebt een mooie plek uitgekozen voor de foto's!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze post laat ik aan mijn dochter . Ik denk dat zij wel belangstelling heeft om ook zo'n ketting te maken. Ik wil je nog bedanken voor je reaktie op de kleur van mijn keuken. Een goeie tip Monica. Daar gaat ik wat mee doen.
    Lieve groet Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jouw creativiteit komt uit alle hoeken......nu een prachtige ketting! Mooi in de eveneens schitterende winkel.

    Misschien even doorrijgen dan kun je de poncho kopen....;-)
    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer wat geleerd! Best heel wat, die 108 kralen, maar je eenmaal de gang erin hebt; het resultaat is super! En die winkel is prachtig, ik snap wel dat je daar blij van wordt, er is zoveel te zien!
    Fijne dag Monica! Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Enig zeg die male ketting, hoe kom je erop om het idee een male ketting te maken?
    Enig gewoon en de uitleg super, heb het nog nooit geweten, waar die ketting voor stond (108 kralen) wie weet ga ik er ook ooit eens maken heb buiten namelijk een hele mooie boedha al jaren aan de muur hangen, die moet ik maar een versieren.hihi groetjes Nicole fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee! Hij is prachtig geworden. Oké, misschien niet helemaal volgens de mantra-regels (leuk om eens te weten hoe het nu eigenlijk zit), maar wel helemaal volgens de verrassende Monica-stijl. Goede tip om even langs de kringloop te gaan voor mooie kraaltjes voor tussen de 'klei-korrels'. Ik vind 'm heel stijlvol, of ie nu om een Boeddha hangt of gewoon in een schaal ligt. En die winkel spreekt mij ook enorm aan, heerlijk avontuurlijk rondsneupen met een knipoog naar het oosten...hou ik wel van.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb in een tijdperk gezeten waar ik veel las over boeddhisme en heb mijn lief toen een ketting gekocht met een hanger het Ohm teken....ook dit heeft een speciale betekenis en daar houd ik wel van. De ketting van jou vind ik prachtig en je kunt het eigenlijk beschouwen als de rozenkrans bij ons. Je hebt er veel werk van gemaakt maar het resultaat is dan ook geweldig. Leuk om het verhaal hier achter te lezen en wat leuk om een kijkje te mogen nemen in deze prachtige winkel. Jouw ketting is daar ook prachtig gefotografeerd....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is echt weer iets voor jou, en idd heel leuk om samen met je kinderen te maken;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe vind je het toch weer uit.... ik ga het aan mijn buurvrouwtje laten zien en lezen,zij vind dit heel mooi.
    Echt wel iets voor haar denk ik om te maken en op te hangen.
    Mooie foto's van een mooie winkel !!

    Groetjes
    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig gemaakt Monica. En leuk om de uitleg erbij te lezen.
    Wie weet ga ik zelf ook nog aan de slag om zo'n mooie ketting te maken.
    Ik zal dan wel werken met kralen van bijv. De kringloop omdat mijn handen kralen maken van klei niet meer zo fijn vinden 😞
    Je hebt prachtige foto's gemaakt en ook de winkel (Parvani) ziet er geweldig uit. Waarom zijn al die leuke winkels zo ver bij ons vandaan ��

    Ik wens je nog een hele fijne dag!!
    Lieve groetjes,
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je dat mooi gemaakt en met een goede uitleg waar de ketting voor staat.
    Mijn dochter houd ook zo van een boudha- achtig sfeertje . Ik ga haar deze post eens laten lezen , wedden dat ze er ook aan begint .
    En wat een prachtige winkel weer , ik denk dat de mooiste winkels zeker in Nederland zijn .
    Fijne dag nog
    Groetjes
    Christel ,garcysplace

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer even heel iets anders maar ook weer goed geslaagd leuk hoor Monica

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een ontzettend gaaf idee! En leerzame uitleg!
    De winkel is ook prachtig!
    Liefs Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Monica,
    Weer een heleboel geleerd vandaag. Want ik wist hier echt helemaal niets van... Dus heel leuk om dit bij jou te lezen. De ketting vind ik heel erg mooi, de vorm van de kralen vind ik super, veel mooier dan de precies ronde exemplaren... zo zien ze er uit als natuurstenen kralen...haha...
    En de kleur is ook niet verkeerd, prachtig gedaan...
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie ketting heb je gemaakt, ik zal er niet het geduld voor hebben.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie ketting.....bijzonder hoor..liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh!!! Leuk!!! Ik ga ook even kleien met mijn dochter!

    Mooie winkel!! Met mooie felle kleuren! Hou ik.ook wel van naar de zomer toe.
    Helaas niet dichtbij voor mij...


    Liefs
    Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie ketting ... je hebt me op ideetjes gebracht !!!

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk weer om dat met je kids te doen, vinden de jongens dat ook leuk?
    Mooie uitleg erbij ook.
    Zelf heb ik weinig met boeddhisme, of met welke religie dan ook. Maar ik vind het wel leuk om te zien hoe je dit gedaan hebt. En de kralen op zich zijn ook mooi.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtig verhaal, Monica!
    Ik had geen weet van een gebedsketting van het Boedhisme. Je hebt er een mooie ketting van gemaakt.
    En je hebt ook weer een mooie winkel voorgesteld!
    Fijne avond!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je hebt hem zelf van klei gemaakt Monica???? Zo mooi om te zien, heel mooi ook hoe je hem bewerkt hebt, gewoon uniek!
    Het verhaal erachter is heel bijzonder, ik kende het niet, maar wel mooi om te weten.
    Vandaag maakte ik met mijn kleuters ook kettingen, maar dan van pasta:) wel met goud en zilver...ook heerlijk om te doen.

    Mooie week en lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het verhaal erachter vindt ik vooral heel leerzaam, ik wist dit niet.
    Ik vindt het wel iets hebben, ben daarom benieuwd naar het XL formaat.
    Fijne avond nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  23. 108....een magisch getal dus. Ik hou het bij 17 :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooie ketting Monica! Hoe verzin je het toch weer, echt iets voor jou! En wat een mooi verhaal schuilt er achter die ketting. Ben benieuwd naar de grotere die je gemaakt hebt.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig en uniek Monica!!!

    groet,

    Laura van Empel

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat leuk zeg, en met een mooi verhaal wat ik leuk vond om te lezen.

    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat leuk zeg, en met een mooi verhaal wat ik leuk vond om te lezen.

    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik denk dat mijn dochter dit zeker heel leuk gaat vinden en eerdaags zal er vast ook een ketting bij ons komen. Vooral het verhaal erachter zal haar zeker aanspreken.

    liefs, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een kunstwerk, zeker omdat hij handgemaakt is, daarom krijgen de kralen mooie vormen :)
    Ik vind het heel knap, zelf brei ik niks van dat priegelwerk. Ben beneiuwd naar je volgende 😉
    Liefs, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lekker creatief bezig geweest dus! :) Mooi zo die kleuren in combinatie met dat sobere. Zo zie je maar dat een beetje kleur erbij heel sfeervol is. Zit daar zelf nog een beetje mee te stoeien. Wil wel wat kleur erbij maar dat is nog best lastig daar een mooie balans in te vinden...

    Liefs Marieke
    WONEN a la Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Je komt ze steeds meer tegen. Ook om mee te decoreren. Wat is jou ketting mooi geworden Monica en wat een prachtig verhaal!
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooi verhaal achter elke kraal. Mooie ketting heb je gemaakt. Krijgt deze ook een plek in het Moonhuis?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mooi verhaal achter een mooie ketting! Knap gemaakt, zou er zelf geen geduld voor hebben denk ik hihi.

    Liefs, Cynthia

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Je hebt een prachtige ketting gemaakt! Wat een bijzondere winkel heb je ons laten zien. Heerlijk met zo'n eigen sfeertje!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen