dinsdag 27 oktober 2015

De slaapkamer




Eindelijk, hier is dan het eindresultaat van onze slaapkamer.
Ik moest een zonnige dag afwachten om er foto's van te maken,
daarom liet deze blog even op zich wachten.
Wel genieten nu het zonnetje zich weer laat zien
in deze laatste week van oktober, echt heerlijk!!!

Wij hebben op onze slaapkamer al heel lang schuimvinylbehang op de wanden.
Al meer dan 10 jaar.
Ik heb heel lang getwijfeld om het eraf te halen en glad te stucen,
maar eigenlijk zag ik daar ook weer heel erg tegenop.
We hebben het behangen door professionele behangers laten doen.
Het zit er zo perfect op dat het eigenlijk zonde is om het eraf te halen.

Schuimvinylbehang is overschilderbaar.
De wand achter het bed en de wand achter de kleine kast
waren al heel lang geverfd in een zwarte kleur (krijtverf).
Het leek mij wel leuk om het een keer met kalkverf te doen,
maar dan alle wanden, kijken wat dat voor effect zou hebben.
Het behang heeft een reliëf met ornamenten,
de banen lopen naadloos in elkaar over.



Het verven is wel een stuk intensiever dan op gladde wanden,
dus het aanbrengen van de corifondo (voorstrijk)
moet echt zorgvuldig gebeuren.
Nou was dat op de wanden die al zwart waren geen probleem
 (corifondo is wit).
Op de witte wanden heb ik wat kalkverf (nero) door de corifondo geroerd,
anders kun je niet zien of het overal goed is aangebracht.

Voor een mooi eindresultaat is het echt belangrijk dat de wanden 
goed in de corifondo staan.
Ik krijg weleens mailtjes of die voorstrijk nou echt nodig is bij kalkverf.
Het antwoord is: JA!!!!!!
Kalkverf heeft die voorbehandeling echt nodig,
dus ga nooit besparen door de voorstrijk niet te gebruiken.
Als je niet het resultaat krijgt die je voor ogen had, is dat zo teleurstellend.
Dus ook als er bijv. al krijtverf of latex op de wanden zit,
gebruik die corifondo!!!
Kalkverf heeft een ademende hechtlaag nodig.
Wil je een keer een andere kleur kalkverf (van hetzelfde merk)
dan hoef je geen voorstrijk te gebruiken.

Sonja Pessel van Parvani heeft een heel mooi filmpje gemaakt
Hierin legt zij heel duidelijk stap voor stap uit hoe je kalkverf aanbrengt.

Voor onze slaapkamer koos ik voor kalkverf in de kleur 'nero'
(Carte Colori).
Ik was al gewend dat de wand achter het bed zwart was,
vandaar dat ik weer voor een donkere kleur ben gegaan.
De verf heb ik gekocht bij Parvani.



Ik ben heel blij met het eindresultaat.
Door de kalkverf is het toch vrij klassieke behang een stuk stoerder geworden.
Dat je het reliëf nog ziet geeft een heel leuk effect.
De kleine kast heb ik ook opnieuw geverfd.
Ik had nog krijtlak over van de inbouwkast in de gang beneden.
De kleur is 'damast'.
De krijtlak van Carte Colori heeft een mooie matte uitstraling,
verft heel fijn en is op waterbasis dus het droogt ook lekker snel.












De lampen naast het bed heb ik gemaakt van oude tafelpoten.
Ik heb ze al jaren, dus daar heb ik geen stap voor stap foto's van.
De lamp aan het plafond is een kringloopvondst voor 4,50.
De blog over deze lamp is terug te lezen
In deze blog is de slaapkamer nog in de oude situatie te zien.







De grote vaas op de grond is ook weer zo'n leuke kringloopvondst.
De overgordijnen heb ik geverfd,
die waren een beetje zandkleurig en zijn nu zwart.




Deze gordijnen heb ik al jaren, ze zijn van Riviera Maison.
Het materiaal is 100% linnen, dus dat laat zich heel goed verven.
Ik heb daarvoor textielverf van Dylon gebruikt
o.a. te koop bij Kruitvat.
We hebben weer van die stoere steigerbuizen gebruikt voor de gordijnen.



Je hebt een pakje verf nodig en een pakje zout,
het verven gebeurt in de wasmachine.
Ik koos voor de kleur velvet black.
Helaas kun je niet alle soorten stof verven, maar linnen of katoen gaat altijd.
Hou er wel rekening mee dat het (meestal synthetische) garen niet meekleurt.



De paspop heb ik echt al jaren,
ik vind m nog steeds leuk, dus dat is een blijvertje.


De rozenkrans uit Lourdes komt van het-franse-huis.nl





Op de vensterbank in het raam een teakhouten bak
(ook weer gevonden bij de kringloop).
Hij staat op een kleedje van vilt (zelf gemaakt).
In de bak een verzameling hoorns en twee kalligrafeerkwastjes.




Het stoeltje heb ik ook al heel lang, ooit gekocht op een vlooienmarkt.
Het stoeltje heb ik toen laten bekleden met een zwarte stof.
Het kelimkussentje is gekocht bij debeukenhof-antiekeninterieur.nl



De grote kast is ook geverfd met 'nero' maar dan in de krijtlak.
De kast was eerst olijfgroen.
Ik vind het heel rustig ogen nu de kast en de wand allebei
in de 'nero' geverfd zijn.
Het is een hele oude kast, de spiegel is helemaal verweerd,
maar dat vind ik juist mooi.
Op de kast twee grote bakkersmanden,
ooit gekocht bij Vroeger en Toen.
Heel handig, want er kan heel veel in.
De huid op de grond komt bij Loods 5 vandaan.




Klein tv'tje op het buikkastje (ook in de 'nero').
Dit hoekje valt weg achter de deur (als ie openstaat).





Aan het hertengeweitje (van een barometer die nog van mijn opa en oma is geweest)
hangt een mala ketting (gevonden bij de kringloop),
de kwastjes heb ik er zelf aan bevestigd.
De fazant veren heb ik op kastknopjes gezet,
zodat ze mooi blijven staan.
De koperen knopjes had ik nog ergens liggen.
Het zijn ideale houdertjes voor veren, want er zitten schroefgaatjes in.




De hoorns op het steigerhouten headboard
(die ik samen met mijn vader heb gemaakt) zijn ook ooit gekocht bij Loods 5.
Ik heb de kussens op het bed niet meer teruggelegd.
Ik vond dat echt too much.
Zo is het rustiger en ik was de losse kussens ook eigenlijk zat.



Ik ben heel blij dat de kalkverf over het behang zo goed heeft uitgepakt.
Ik heb vooral geverfd op deze kamer en geen nieuwe dingen gekocht,
toch is het een metamorfose geworden.
De slaapkamer onder handen nemen is meteen de grote schoonmaak.
De kasten zijn uitgemest (vuilniszakken vol haalde ik eruit),
uitgesopt en van de muur geschoven (wat een stof!!).
De verwarmingen zijn er ook af geweest en geverfd.
De gordijnen allemaal weer fris gewassen.

Het was veel werk, maar toch vind ik het altijd leuk om te doen.
Als het dan weer klaar is, geeft dat zo'n kick.
Ik kan daar altijd zo van genieten!!

De nieuwe foto's van de slaapkamer zijn inmiddels al toegevoegd
aan het fotoalbum (in de linkerzijbalk van mijn blog)
of via deze link fotoalbum

Ik probeer dit album up to date te houden,
dus de foto's kunnen regelmatig veranderen.
Ik zal binnenkort nieuwe foto's van de woonkamer maken voor het album.

Liefs Monica

53 opmerkingen:

  1. Je hebt heel wat werk verzet, maar het resultaat mag er zijn!
    Handig dat dan ook de grote schoonmaak (wie doet hem nog tegenwoordig?) meteen gedaan is:-)
    Groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super mooi geworden, weer eens wat anders zo met dat behang, past goed bij het sfeertje.
    Hele klus hoor!! zo kan je er weer jaren tegen, en leuk om bezig te blijven..
    Zo doe ik het zelf ook altijd, elke keer wat aanpakken.
    Geniet ervan..

    Groetjes Annemiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Monica , het is gewoon overweldigend!
    Zo charmant en zo individuele ... mooi.
    Dank u en alle liefde , uw Grażyna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om het in één woord te omvatten : prachtig!!
    Dat hoekje met die vaas , vind ik zo mooi , ook de nachtkastjes , hoe moet ik ze eigenlijk noemen , zijn heel leuk.
    Kalkverf over het behang heeft dat ietsje meer .
    Super geslaagde make-over.
    Groetjes
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eindelijk....
    Wat zal jij genieten van het eindresultaat, prachtig is het allemaal weer!
    Mooie kleuren en materialen, altijd mooi om te lezen dat jij ook veel hergebruikt, daar hou ik ook van!
    Ook top natuurlijk dat alles weer lekker schoon is:)
    En alweer een volgend project in je hoofd...❤

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben exact dezelfde behang in onze slaapkamer. Maar in een ander woonstijl periode goud geverfd!!! Ff geen zin meer om nu te verven.. Want idd. Veel meer werk dan standaard muurtje!

    Mooie grote pot! Mooie vondst!!!

    Liefs
    Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het prachtig geworden, Monica!
    Je hebt heel veel eer van je werk!
    En die vaas, wat een juweeltje, om die bij de Kringloop te vinden.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geen woorden voor zo prachtig Of eigenlijk wel gewoon TOP. Wat een leuke ideeën
    Een mens zou zo weer aan de gang gaan.
    Ga nog eens rustig naar je foto's kijken Zie steeds wat nieuws...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk als je alles weer opgeruimd en schoongemaakt heb. En dan ook weer een totaal andere kamer hebt gekregen door verf en het net wat anders neer te zetten.
    Is weer super gelukt Monica.
    Oh, en ik denk dat je weer voor een rage gaat zorgen hihi!!

    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super geworden je slaapkamer..mooie combinatie & alles past prachtig bij elkaar!!

    Groetjes Marja..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super stoer vind ik 'm geworden!
    Wat een goed idee om je gordijnen te verven. Ik lees dat jij er enthousiast over bent dus dit wil ik ook nog wel een keertje proberen :-) Gelukkig zijn de onze ook 100% linnen.

    Fijne middag
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is super mooi geworden, een heerlijke sfeer om in te slapen.
    De steigerhouten headboard is ook gaaf, dat hebben wij ook in gedachten om bij ons bed te maken.
    Wij gaan in december onze slaapkamer met inloopkast maken dus ik heb weer leuke inspiratie op kunnen doen van jouw foto's.
    Liefs Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De slaapkamer is erg mooi geworden en zo fijn weer dat je alle informatie over het hoe en waarom met ons deelt. Het scheelde je veel werk dat het behang er niet af hoefde en zo heb je ook nog eens een hele originele wand. De kringloopvaas in de hoek staat daar ook prachtig...nou ja...het is gewoon allemaal weer helemaal tot in de puntjes gerestyled. Dat wordt weer heerlijk slapen de komende tijd!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je hebt weer aardig wat werk verzet en het is nog prachtig geworden ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is dat goed uitgepakt, de verf over het behang heen. Echt zo leuk dat je het patroon er nog doorheen ziet. Weer eens iets anders.
    De rest is trouwens ook allemaal zo leuk. Je kasten, je nachttafeltjes, de vaas, etc. En zo leuk dat je het allemaal zelf doet, van oud weer nieuw maakt en hergebruikt. Je bent een echte inspiratiebron, hoor!
    Ik wou schrijven: veel plezier op die slaapkamer, maar dat klinkt een beetje....uhh :-)
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De slaapkamer is prachtig geworden. Fijn dat alles weer strak in de verf zit en opgeruimd is.
    De tips die je geeft over het gebruik van kalkverf en corifondo kan ik alleen maar bevestigen. Nooit besparen op corifondo.
    Het verven van stof is niet moeilijk maar als bij het naaien synthetisch garen is gebruikt dan kleurt dit niet mee. Inderdaad een dingetje om rekening mee te houden.
    Is je man ook blij met het metamorfose vd slaapkamer?
    Gr, Margo
    (casadinarda.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kwam op google eerst je post van de lamp tegen, maar die was dus al wat ouder. Heb ik niet eens gezien. Je slaapkamer is prachtig geworden. En de kalkverf op het behang geeft een heel mooi effect. Het doet heel oude en poederachtig aan zo op de foto's . Heel erg mooi. Wat kun je dan weer genieten hè, als zo'n klus klaar is.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat mooi allemaal....echt prachtig liefs fijne week van mij x

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mede door het prachtige behang is je kamer net weer anders dan anderen. Echt mooi met de kalkverf eroverheen. Nero lijkt wel olijfgroen op je muur en je kast! Juist met de lichte kast en het sprei een heel mooi contrast.
    Ben ook weg van je stoeltje, staat fantastisch in de hoek naast de kast.
    Super mooi gedaan Monica.

    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie slaapkamer is het geworden zeg! Je hebt wederom eer van je werk. Knap gedaan hoor! Geniet ervan!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heerlijk alles weer schoon en fris. Mooi geworden..

    Groet, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Monica,
    Wat een heerlijke warme sfeervolle inspirerende post is dit. Wat is je slaapkamer mooi geworden zeg, er hangt echt een heerlijke sfeer. Dat heb je echt prachtig gedaan. Vorige keer genoot ik al zo van je verhaal over hoe je die lampenkapjes maakte, en hier zie ik ze weer terug. Heel leuk.
    Ook al dat schilderwerk, super mooi... Krijg gelijk zin om onze eigen slaapkamer aan te pakken. Daar heb ik al een paar kleine ideetjes voor, maar nu komen ze achter elkaar binnen...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Monica,

    Wat een mooie metamorfose is dit geworden.
    Het klopt allemaal.
    Kan me goed voorstellen dat je hier heel erg tevreden over bent.
    En wat zullen jullie weer heerlijk slapen.

    Liefs Vittoria :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is jullie slaapkamer mooi geworden, lekker rustig zo.
    Wij hebben ook zulk behang op de wand achter het bed, wie weet ga ik er ook eens aan beginnen, het is nu zwart en zwart vind ik toch wel hard.
    Je kan trots zijn op het eindresultaat!

    Liefs, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi geworden Monica...super met dat patroon
    Onze slaapkamer is nu ook helemaal donker...van kleur...het bloemenbehang is eraf...en daar ben ik wel heel blij mee...veel rustiger alles één kleur.
    De paspop is gaaf met die rozenkrans.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtig monica!
    Even een flinke klus maar dan kun je er inderdaad ook lekker van genieten.
    Vind je lampenkapjes nog steeds enig :)!

    Liefs
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Monica wat is het mooi geworden de slaapkamer ,wat een werk heb je verzet maar dat is waard geweest hoor en geniet ervan !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Monica wat is het mooi geworden de slaapkamer ,wat een werk heb je verzet maar dat is waard geweest hoor en geniet ervan !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Het is een hele stoere slaapkamer geworden. Alles past bij elkaar. ....thanks voor het inkijkje en mooie foto's. ..groetjes Renata

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Monica,

    Geweldig mooie slaapkamer! Heb hier onlangs ook de muren gedaan waar schuimbehang op zit. Dit heb ik gedaan met Histor the colour collection, en dat geeft een kalkmatte uitstraling. Geen voorwerk, scheelde weer een hoop werk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat is dat mooi geworden Monica! Het zou mijn kleur niet zijn in de slaapkamer: mij te somber. Maar bij jou past het helemaal!
    Het was al dat werk wel waard hè. Slaap lekker.....

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Echt prachtig geworden Monica, super mooi.
    Onze slaapkamer is ook heel donker, al 5 jaar denk ik, en vroeger spier wit, het engste nadeel vinden wij, als er een mug in onze slaapkamer is dat we hem niet zien hihi en op een witte muur was dat veeeel makkelijker te zien, maarja als dat alles in om s'nachts achter een mug aan te gaan hihi lieve groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mooi je slaapkamer. Wat een leuk effect heeft het de verf op je medaillon behang. Heel rustig en sfeervol.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat mooi is je slaapkamer geworden Monica...wanneer doe je het allemaal ?? En weer zoveel ideeen opgedaan...die veren...zo mooi gevonden !
    Geniet ervan
    Fijne dag nog
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Eer van je werk! Zo langzaamaan hebben we je hele huis voorbij zien komen hier op je blog. Alleen de badkamer nog niet.. De slaapkamer is weer helemaal top, net even anders dan anders. Ik ben helemaal fan van de kastknopjes :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Gelukkig heb je het behang er niet afgehaald. Het effect vind ik zo heel mooi.
    Ook de kleur van je wanden en kasten vind ik mooi. Vrij donker, maar het geeft een mooi stoer en knus effect. Ik ben er nog niet uit wat voor kleur er bij ons op de muren komt. Daar zijn wij nu nog niet mee bezig. Maar ik vind deze kleur voor de slaapkamer toch ook wel erg mooi.

    Dit project zeker geslaagd. Mooie foto's ook.

    Lieve groet, Hilgonda

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Prachtig geworden!!!! De kalkverf alleen geeft al zoveel sfeer, ben er ook fan van. Heb onze nieuwe slaapkamer in de P&O kalkverf kleur soft taupe gedaan ,,heel rustig alles in dezelfde kleur en dan tot in de nok met donkere balken, en een fijne grote inloopkast met schuifdeur, zo blij mee

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Tjonge jonge Monica, waar moet ik beginnen? Wat een schilderpartijtje niet teweeg kan brengen..haha. Ik vind het mooi geworden hoor, ik ben vooral heel dol op je fazantveren in de knopjes! Zo mooi!! en je gordijnen!! Je durft wel zeg met gordijnen verven, ik ben daar toch altijd een beetje angstig voor...de kleur op je muur is prachtig, je vaas komt zo mooi uit ...kortom er is veel moois te zien! Geniet er van!
    Lieve groet
    Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hallo Monica, nu ik weer een beetje terug kom ik blog land had ik je blog al een paar keer voorbij zien komen, super!!
    Ik ga je bij mijn favorieten zetten leuk dan blijf ik mee kijken.

    fijn weekend groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat een prachtig mooi resultaat Monica!
    Blij dat het gebeurd is & zo goed uitgepakt is denk..
    Super dat je met weinig nieuws het weer helemaal 'jou' hebt kunnen maken.
    Het vel achter je bed vind ik ook super!
    Slaap lekker in jullie mooie kamer en een fijn weekend.
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, ik zie zoveel gave dingen! Wat is het mooi geworden Monica! Wat zal het heerlijk zijn om daar 's avonds in slaap te vallen, je hebt echt superveel eer van je werk! Wauw!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat een metamorfose!!!
    Ik vind het heel sfeervol geworden. Ik houd ook van een donkere kleur in de slaapkamer. Als alles volgens plan gaat wordt onze slaapkamer rond de kerst gedaan. Nog even wachten dus.
    Je hebt er een heel DIY programma bijgezet. Iedereen kan zo aan de slag . hahaha

    liefs,Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  44. ziet er zoals gewoonlijk weer geweldig uit. Mooi dat contrast met dat steigerhout. Snap helemaal dat je er blij mee bent. Geniet er lekker van :))
    Fijne week

    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat een prachtige slaapkamer, en een goede tip van die Corifondo. Ik wist het niet, blij mee!
    Jouw blog is echt supermooi! Ik volg hem al langer.Zelf ben ik (eindelijk aangedurfd!) net begonnen aan een woonblog. Neem je een kijkje? marrythuis.blogspot.nl
    (Maar ik kan nog veel leren........)

    groet Marry

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Je slaapkamer is weer een plaatje geworden zeg! Top! leuk dat je dat ook doet met de bestaande spullen, geeft meteen een heel ander effect zo! Heel sfeervol:)

    Liefs Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Mooie kroonluchter. Is het een houten kroonluchter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de tekst hierboven staat de link die over de houten kroonluchter gaat.

      Verwijderen