maandag 13 januari 2014

Afrikaanse kunst



Als ik bij ons in de kringloopwinkel ben,
kijk ik altijd uit naar houten beeldjes en maskers.
Ik hou heel erg van Afrikaanse Etnische kunst, 
maar daar hangt meestal een behoorlijk prijskaartje aan.
Ik zal er straks wat meer over vertellen en laten zien.
Het is dan natuurlijk best wel leuk om van zo'n kringloopbeeldje,
 je eigen Etnische kunst te maken.


Tadaaa!!! Mijn eigen Etnische kunstobjectje!
Zet er een standaardje onder en zo'n ding wordt ineens een bijzonder ding,
net of het heel duur is en dat voor maar 3,50.
Het standaardje maakte mijn handige vader voor mij.
De kleur van het hout was helemaal goed, maar dat is niet altijd zo...




Neem deze maskers, de linker was gekleurd en de rechter raar gelakt,
 die heb ik meteen kaalgeschuurd, de gekleurde ook.
En wat zet je er nou op om die kaalgeschuurde maskers
een mooi oud uiterlijk te geven?
Juist ja... dat is weer een leuk klusje om met de fantastische loogbeits 
van Esatto te doen en toen werden ze zo...




En mijn superhandige papa maakte weer van die mooie standaardjes.


En zo kreeg ik mijn eigen Etnische kunstgroepje.
Geen drol waard natuurlijk (hi hi) maar dat geeft niet.
Het grote ronde masker heb ik al een paar jaar, ook van de kringloop en ook
maakte mijn vader de standaard, deze heeft al op vele plekken in huis gestaan.
Alles komt van de kringloopwinkel (niet in 1 keer gekocht hoor,
verspreid over een paar maanden)
Alleen het stenen beeldje is niet van de kringloop.
De prijzen die ik heb betaald variëren van 3,50 tot 10,00 Euro.

De bordjes herkennen jullie misschien nog wel van de post
die ik eerder maakte over de mooie loogbeits.


Wil je die post nog teruglezen klik dan hier

esatto.nl/

De loogbeits is ook via de webshop van Esatto te bestellen.
Vorige week dinsdag was ik er even, mijn flesje was op.
Het was weer supergezellig, ik had 2 vriendinnen meegenomen,
we zijn de hele morgen blijven plakken!
Dank je wel Carla voor alle aandacht, de koffie en de chocolaatjes ;-)
De winkel ziet er weer super uit!!

Afrikaanse Etnische kunst is kunst die verbonden is aan een Afrikaanse stam.
Iedere Etnische groep heeft z'n eigen stijl.
Zeer kenmerkend voor Afrikaanse Etnische kunst zijn natuurlijk de maskers,
maar ook talloze andere objecten zoals beeldjes,
sieraden, muziekinstrumenten, wapens, enz.

Echte Etnische kunst vind je veel in het Tropenmuseum in Amsterdam
Het is inmiddels alweer een aantal maanden geleden dat wij er waren,
maar ik vind het leuk om er wat van te laten zien.













Het Tropenmuseum is een museum waar de cultuur en de geschiedenis
van vele volkeren over de hele wereld te zien is en te ontdekken.
Niet alleen Afrika dus..








In de doetentoonstelling MixMax Brasil
nemen Braziliaanse mixkunstenaars je mee op ontdekkingstocht.
tropenmuseumjunior


Je wandelt zo naar binnen en komt terecht op een binnenplein
van een Braziliaanse kunstenaarswijk.


Kinderen leren de Frevo dansen...


ze leren alles over upcyclen...


De flessengrot, je weet niet wat je ziet, zoveel plastic flessen!!


De Braziliaanse keuken.


Braziliaanse muziek maken.

Het Tropenmuseum is een heel mooi en een erg leerzaam museum
voor jong en oud.
Echt een aanrader om met kinderen te bezoeken, mijn kinderen hebben genoten
en zijn heel veel te weten gekomen.
Ik heb de site hierboven gelinkt daar is alles na te lezen.


Deze post gaat eigenlijk over Etnische kunst,
maar ik ben zo enthousiast over dit museum, dat ik er meer van heb laten zien.

Natuurlijk is in dit museum de mooie kunst niet te koop,
al heb ik veel gezien wat ik best hier in huis zou willen hebben.


Echte Etnische kunst is wel te koop bij Briekantiek in Heerewaarden.
www.briekantiek.nl
In een oude steenfabriek hebben Sjoerd en Gertha van t' Oever
van alles verzameld.
De collectie Etnografica is ontstaan uit eigen verzameling
met veel voorwerpen uit West-Afrika,
maar ook uit Indonesië, China, Nieuw Guinnea en Vietnam.
Een paar maanden geleden heb ik een post gemaakt over deze prachtige winkel.
Nou ja winkel, het is eerder een museum te noemen,
alleen kun je hier wel alles kopen.
De post van 13 april 2013 kun je hier nalezen.

Nog wat foto's uit deze post...




Prachtig die schilden van Masai krijgers als kunstobject aan de muur in huis.


Voor de rest van de foto's zie de post over Briekantiek van 13 april.


Denken jullie nog aan mijn give away?
Op 23 januari als mijn blog een jaar bestaat, maak ik de winnaar bekend
van het heerlijke kookboek van Tessa Kiros.
Heb je de post gemist, dan mag je ook in een reactie op deze post aangeven,
dat je ervoor in aanmerking wilt komen.

Ik wens jullie allemaal een fijne nieuwe week toe!!!

Liefs Monica

46 opmerkingen:

  1. DAT ZIJN MOOIE EXEMPLAREN GEWORDEN.
    VEEL MOOIER DAN EERST!

    FIJNE DAG,
    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, ziet er leuk uit, altijd weer een genot om te lezen wat voor leuks je nou weer hebt bedacht! Ik vroeg me af hoe je hout altijd zo goed kaal krijgt? Zag het ook al bij een tafel van je, wil zelf ook een tafel kaalscheren dus zou leuk zijn als je het een keer vertelt:) met al die moeilijk groeven enzo...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan gebruik ik een afbijtmiddel en om de verf uit de groeven te krijgen een staalborstel,werkt heel goed!!

      Verwijderen
  4. Mooie Afrikaanse beelden, Monica en met een beetje van jou en een beetje van je vader geef je ze een eigen gezicht. Met je liefde voor Afrikaanse kunst ben je in het Tropenmuseum helemaal op je plek. Ik zie op de foto's in ieder geval veel voorwerpen staan die bij jou ook prima tot hun recht zouden komen.

    Een fijne week! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt supermooi geworden Monica!
    Staat ook mooi als groepje bij elkaar!

    Lieve groet,
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een stoere items zijn het zo geworden zeg! Mooi gedaan zo samen met je vader!
    fijne week
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig hoe je deze beelden zo ver krijgt dat ze ook in dit interieur passen! Als groep staan ze er prachtig bij, ook m.b.v. je vaders sokkeltjes, heel leuk gedaan.
    Je reportage over het Tropenmuseum is heel interessant. Staat ook nog op ons lijstje om naar toe te gaan. Kunnen we nu al even een beeld vormen, handig!
    Je post van de give-away heb ik dus gemist (alsnog gefeliciteerd met je super-eerste-blogjaar!) en ik wil me dus nog graag even aanmelden voor het fantastische kookboek.
    Kijk alweer uit naar je volgende post, heerlijk lezen!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie vondst Monica! Zoooo leuk om van niets iets te maken!

    Groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelf hou ik absoluut niet van dit soort maskers:) maar bij jou vind ik ze dan weer wel heel mooi staan!
    Vooral heel knap hoe je ze zo mooi weet te krijgen, je bent een kunstenares:)
    Het museum zal mijn middelste erg leuk vinden, ik sla hem op bij favorieten..dank je !
    Fijne week♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat ziet er erg mooi uit Monica! Jaren geleden hingen in mijn vorige huis ook afrikaanse maskers en ergens kon ik niet aan ze wennen. Ik denk dat dat mede kwam door het feit dat ze helemaal zwart waren. Wellicht dat een ander uiterlijk, zoals jij jouw maskers hebt gegeven, ze toch een wat vriendelijker uiterlijk had gegeven. Ze staan bij jou namelijk fantastich!

    X Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zelf ben ik jaren geleden eens in het museum geweest. En vond het echt imponerend. Je hebt wel wat moois gemaakt van de maskers maar zelf heb ik er niet zoveel mee. Ik ben meer van de schalen en de potten. Maar zo knap dat je er weer iets moois in ziet en het naar jouw hand weer te zetten(rare zin).
    Lieve groet Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan die Etnische kunst wel mooi vinden, maar niet om het zelf in huis te zetten.
    Bij briekantiek hebben ze idd een hele afdeling, maar daar kijk ik dan toch weer liever naar een stapel oude stenen ofzo.
    En die creativiteit heb jij dus niet van een vreemde hihi... Leuk hoekje heb je zo bij elkaar.

    fijne week
    liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi groepje heb je ervan gemaakt Monica...die loog beits doet wonderen, mijn dochter brengt een flesje mee, want die woont vlak bij Esatto, ik ben benieuwd hoe het bij mijn uitvalt.
    Alhoewel ik dit voorbij zou lopen op de kringloop, ga ik er nu toch met andere ogen naar kijken.
    Fijne week Monica.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een stoer groepje is het geworden Monica....die loogbeits moet ik ook maar eens kopen als we op pad gaan ;-)
    Heb weer genoten van je prachtige post......dank je wel!
    Fijne week...
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Monica

    Wat heb je er weer een mooie blog van gemaakt! Heb het met veel plezier gelezen!
    Ook fijn dat zo'n handige vader hebt die je dan weer om hulp kunt vragen!
    Je beelden zijn prachtig geworden, en iedere x als ik je blog lees dan breng je mij weer op ideeën!
    Kan nu al niet wachten totdat je je volgende blog plaatst!
    Wens jouw een hele fijn dag en week!

    Lies Vittoria :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke post weer, Monica. Dat heb je mooi gedaan i.s.m. je vader! Heel mooi groepje geworden dat vast heel goed staat bij jou. Zelf heb ik er niet veel mee, maar hoe je ze bewerkt hebt vind ik super.
    Briekantiek ken ik wel. Daar hangt altijd een stevig prijskaartje aan de spullen:-)
    Leuke foto's van het Tropenmuseum. Kan niet wachten daar eens met mijn kleinzoon heen te gaan, maar ja....even wachten want die is pas 15 maanden:-)
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Unieke post weer , daarom is je blog zo goed bekeken. Altijd iets leuks te lezen en te zien.
    Dat Tropenmuseum lijkt mij ook wel wat , vind die inheemse kunst ook erg mooi .

    Ook jij hebt een leuke verzameling niet al te dure objecten verzameld en je eigen
    sfeer eraan gegeven, weer erg leuk gedaan allemaal !

    Fijn dat je zo enthousiast blijft bloggen .... Op naar een nieuw jaar
    met vast weer heel veel leuke posten van jouw hand ;-)

    Fijne dag voor nu , hartelijke groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een lange post !!..niet helemaal mijn ding als ik eerlijk ben en ja dat ben ik....hihihihi,.......liefs van mij...fijne week hoor !!!...x !!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat past zo inderdaad beter bij je interieur. Ik hou niet zo van die beelden, al helemaal niet van die gekleurde. Ik snap dus dat je ze kaal hebt gemaakt. Nu passen ze veel beter bij jou.
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat is het leukste wat er is, met weinig geld iets heel leuks maken. En het is je goed gelukt!
    Mooi geworden je objecten met loogbeits. Geweldig ook zo'n vader die die leuke voetjes erbij maakt! Helemaal af zo! En ook zeer uitgebreid verslag van de musea, ik hoef er niet meer naar toe, zo duidelijk en goed omschreven! ) haha.Ik heb er weer van genoten, deze blogpost, tot de volgende maar weer!

    Liefs, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat zijn ze weer mooi geworden de maskers en het kleine met het voetje leuk dat je vader dat heeft gemaakt altijd fijn hè zo,n handige vader .
    Je verslag is weer zo leuk om te lezen , en ook leuk de foto's van de kinderen jij geef ze wel iets goeds mee en leerzaam !
    Liefs ida

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zelf ben ik niet zo van de maskers.
    Maar die van jou zijn heel mooi geworden.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig om te zien zeg, het Tropenmuseum is echt een aanrader, ik vond het er heel mooi, jij hebt ons nu ook flink warm gemaakt hoor voor al die mooie beelden.
    Mooi om te zien, er is zoveel wat met liefde gemaakt is, het moet in je huis passen, maar mooi is het.
    Je vader verdient een compliment hoor, super mooi gemaakt.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat heb je er weer mooie exemplaren van gemaakt :-) staat leuk zo bij elkaar.

    Het museum is wel een aanrader zo te lezen......wat staat je dochtertje ook leuk op de foto`s ...schattig :-)

    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het wordt al een aardige verzameling zo.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Je hebt voor je zelf mooie exemplaren er van gemaakt. En handig zo'n vader erbij.
    Een mooie reportage over het Tropenmuseum.
    Je hebt een mooie dochter die de uitdaging wel aan gaat!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zelf heb ik helemaal niets met dit soort beelden, maar ik vind dat je ze een super metamorfose hebt gegeven en dan kijken we er weer met hele andere ogen naar!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ongelofelijk hoe jij 'lelijke' spullen kunt veranderen in ontzettend mooie exemplaren!
    Het is een geweldige verzameling geworden!!

    Fijne dag
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  29. wat een leuk uitje voor de kids! helaas is die boef van mij niet zo'n museumkind... hij heeft geen geduld om naar dingen te kijken, hij speelt het liefst gewoon de hele dag buiten.. ook lekker natuurlijk :-)

    ik las al van een aantal dat zij er zelf niet zoveel mee hebben, en ik sluit mij daarbij aan... Het staat mooi zo dat groepje en je hebt het weer een prachtige metamorfose gegeven maar ik heb er echt niets mee.

    Toch denk ik dat we nog wel meer van dit soort posten gaan zien nu jij de mensen weer hebt "geinspireerd"
    Best jammer dat er zoveel wordt gekopieerd van elkaar soms...

    Fijne dag!

    Liefs, Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat is dat mooi geworden, stoer al die beelden en maskers bij elkaar! Enne, fijn zo'n handige vader. Je hebt er een leuke post van gemaakt, erg leuk om te lezen.

    Liefs, Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik zelf heb niets zo met die beelden al vind ik je post super om te bekijken en te lezen zag wel een paar mooie schalen en kookpotten voorbij komen die vind ik dan wel weer mooi ... heerlijk om te zien hoe je kinderen meegenieten van al dit moois doet je dan ook wel weer wat vind ik ... prachtige post ...wens je een fijne week ...lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat ben je toch een crea bea, Monica! Dat heb je weer super gedaan met die maskers...helemaal jouw eigen stijl! Ik ga nog even kijken naar die bordjes!
    Leuke reportage van het tropenmuseum!
    x Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik dacht dat ik al gereageerd had maar ik was zo on de ban van die looibeits dat ik heb verder geklikt naar esatto en deze nacht dacht heu heb ik nu wel gereageerd ;) in elk geval héél leuk gedaan zo in je eigen stijltje !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wow, wat een leuk idee. Ben wel heel benieuwd hoe je handige vader die voetjes maakt.
    Ga zo door, je bent een echte inspiratiebron met je blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat weer een mooi verhaal Monica! Je blijft toch met leuke ideeen komen! Zelf vind ik de maskers niet mooi, een beetje eng ook. Maar je blijft ons toch verbazen met je metamorfoses!! Wat is het Tropenmuseum prachtig hè, een echte aanrader.

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Het is grappig hoe dingen werken..ik liep vandaag in de kringloop en zag opeens allemaal dingen voor jou! Leuk he..ik geef er zelf niet om (ieder zijn ding) maar dacht wel de hele tijd : He dat is leuk voor Monica! Het maakte mijn bezoekje leuker iig...dus bedankt daarvoor!
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik vind Afrika heel leuk, heb er wel iets mee. Maar zulk soort beeldjes vind ik soms een beetje eng. Van die gezichten die je zo aankijken... brr. Ik vind het wel helemaal bij jou passen. Goed zeg dat zelf gezorgd heb voor zo'n collectie. Ik denk dat er hier in de kringloop ook nog wel wat te vinden valt. Het Essato-verhaal heb ik doorgegeven aan mijn broer. Hij wil zijn eikenhouten eettafel gaan opknappen c.q. eigentijds maken. Binnenkort wil hij in Noordwijk gaan kijken.
    Groeten,
    Barry
    heb het

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik volg je blog al een hele tijd, het is altijd weer een verassing! Je huis ziet er prachtig uit, echt mijn smaak en stijl. Veel succes verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Dit vind ik echt leuk, gewoon je eigen draai geven aan die Afrikaanse kunst en het past helemaal in jouw huis. Helemaal leuk dat groepje op sokkels, raar dat het op één of andere manier hier dan toch niet in huis past.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik was vandaag nog bij de kringloop en kwam een hele tafel met afrikaanse spullen tegen. Ik zei tegen mijn man "dat is echt iets voor Monica". Mijn man zei toen "wie is Monica?" hi..hi...
    Bedankt trouwens voor je reactie!

    Groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ja Monica, ik snap je helemaal. Nee, absoluut geen verzameling! Ik heb ook even getwijfeld of ik één iets mee zou nemen. Ik hou wel van dat tegenstijdige. We hebben zelf een Magnolia en telkens probeer ik takken in een kruik te zetten en dan denk ik ook " Nee, ik heb dit al zo vaak gezien"...
    Misschien zien we jouw hoogglans deuren ook nog eens voorbij komen? Ben benieuwd!

    Groetjes en een fijn weekend,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hoi Monica,
    Volg al een tijdje uw mooie blog en vind de inrichting van jullie huis prachtig. Ik heb vanaf 2012 ook een blog en de volgers waren teleurstellend, zodat ik aan het twijfelen ging of ik wel goed bezig was in blogland. Ik heb mij dan ook voorgenomen om wat meer te reageren op je mooie foto's en berichten op aanraden van ervaren collega bloggers. Ik zou het dan ook heel fijn vinden om ook mijn blog "charming-home" te volgen.
    Fijn weekend en vele groetjes Mien

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat ziet het er toch weer geweldig uit Monika, leuke foto's over de loogbeits en ook hele mooie foto's van de Afrikaanse sfeer!
    Je dochtertje is trouwens echt een fotomodel zeg.

    Een warme groet
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wat een mooie post over het Tropenmuseum en de etnische kunst. Het staat heel gaaf zo'n verzameling bij elkaar.
    Is het alweer een jaar geleden dat je aan het bloggen bent? Ik weet nog goed dat je me mailde en me aarzelend vertelde dat je een blog wilde beginnen. Maar je je afvroeg of het wel blogwaardig zou zijn. Mwah, ik geloof dat ik weinig hoef te vertellen over het vervolg erop. Monica , je bent in blogland een begrip ! :)
    Ik ben benieuwd wat de volgende hype wordt die je veroorzaakt. Ik ben er wel aan toe, de tegellijm heb ik al genoeg voorbij zien komen hi hi hi.
    Ik doe heel graag mee met je give-away, ik ben gek op koken en Italië.
    Een fijne avond, liefs Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hoi Monica,
    Ik zag vandaag de egelvisjes voorbij komen, wij hebben ze gekocht in Amsterdam.
    Ik zal de foto's even doormailen.
    Gr. Jolanda Leemans-Drost.

    BeantwoordenVerwijderen